ЗВ’ЯЗОК ПОКАЗНИКІВ РОБОЧОЇ ПАМ’ЯТІ З УСПІШНІСТЮ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Dmytro Vlasiuk Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Анотація

У статті проведено порівняльний аналіз останніх досліджень із проблеми зв’язку показників робочої пам’яті з плинним інтелектом. Наведено огляд мало­відомої у вітчизняній психології моделі робочої пам’яті Алана Бедлі, а також основних підходів до розвитку робочої пам’яті. Висвітлено практику розвитку плинного інтелекту дітей методом тренування обсягу робочої пам’яті й дві протилежні позиції в питанні можливостей розвитку плинного інтелекту, аргу­ментовано кожну зі сторін. Зроблено висновок про необхідність проведення констатуючого емпіричного дослідження зв’язку показників розвитку елементів моделі робочої пам’яті А. Бедлі та розумового розвитку. Оскільки оцінка розумового розвитку за допомогою матричних текстів на інтелект викликає достатньо аргументовану критику, запропоновано оцінити зв’язок показників робочої пам’яті й академічної успішності молодших школярів. В умовах відсут­ності стандартизованих методів оцінки розроблено п’ять експерименталь­них процедур, спрямованих на оцінку різних елементів моделі робочої пам’яті. Вибірка емпіричного дослідження складалася із 60 учнів 3-х класів. У ре­зультаті кореляційного аналізу отриманих результатів виявлено низку ста­тистично значущих кореляцій між результатами виконання завдань на діагнос­тику рівня розвитку мнемічних здібностей і академічною успішністю з мате­матики та мов. Показано, що 33–72 % відмінностей в успішності між учнями з окремих предметів може бути пояснено за рахунок відмінностей між результа­тами мнемічної діяльності. Зроблено висновок про значущість ступеня розвит­ку мнемічних здібностей для академічної успішності й необхідності пошуку і перевірки методів їх розвитку.

Ключові слова: робоча пам’ять, модель А. Бедлі, розвиток плинного інтелекту, молодші школярі.

Біографія автора

  • автор Dmytro Vlasiuk, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Vlasiuk, D. (2014). ЗВ’ЯЗОК ПОКАЗНИКІВ РОБОЧОЇ ПАМ’ЯТІ З УСПІШНІСТЮ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Психологічні перспективи, 23, 65-76. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/198

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають