ЗВ’ЯЗОК ПОКАЗНИКІВ РОБОЧОЇ ПАМ’ЯТІ З УСПІШНІСТЮ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Анотація
У статті проведено порівняльний аналіз останніх досліджень із проблеми зв’язку показників робочої пам’яті з плинним інтелектом. Наведено огляд маловідомої у вітчизняній психології моделі робочої пам’яті Алана Бедлі, а також основних підходів до розвитку робочої пам’яті. Висвітлено практику розвитку плинного інтелекту дітей методом тренування обсягу робочої пам’яті й дві протилежні позиції в питанні можливостей розвитку плинного інтелекту, аргументовано кожну зі сторін. Зроблено висновок про необхідність проведення констатуючого емпіричного дослідження зв’язку показників розвитку елементів моделі робочої пам’яті А. Бедлі та розумового розвитку. Оскільки оцінка розумового розвитку за допомогою матричних текстів на інтелект викликає достатньо аргументовану критику, запропоновано оцінити зв’язок показників робочої пам’яті й академічної успішності молодших школярів. В умовах відсутності стандартизованих методів оцінки розроблено п’ять експериментальних процедур, спрямованих на оцінку різних елементів моделі робочої пам’яті. Вибірка емпіричного дослідження складалася із 60 учнів 3-х класів. У результаті кореляційного аналізу отриманих результатів виявлено низку статистично значущих кореляцій між результатами виконання завдань на діагностику рівня розвитку мнемічних здібностей і академічною успішністю з математики та мов. Показано, що 33–72 % відмінностей в успішності між учнями з окремих предметів може бути пояснено за рахунок відмінностей між результатами мнемічної діяльності. Зроблено висновок про значущість ступеня розвитку мнемічних здібностей для академічної успішності й необхідності пошуку і перевірки методів їх розвитку.
Ключові слова: робоча пам’ять, модель А. Бедлі, розвиток плинного інтелекту, молодші школярі.