СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ОСОБИСТІСНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Zhanna Virna Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Viktor Koshyrets Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-4790-8839 (неавтентифікований)

Анотація

У статті конкретизовано концептуально-методологічні аспекти вивчення феномену особистісного простору студентської молоді в межах авторської по­зиції його структурно-функціональної організації. Окреслено центральні прин­ципи запропонованої дослідницької позиції вивчення особистісного простору у вигляді внутрішнього інтегрованого образу суб’єктного характеру, який за­безпе­чує адекватний рівень соціально-психологічної адаптації та становлення соціальної зрілості, самоствердження й самоактуалізації сучасного студента. Визначено основні структурні компоненти особистісного простору та їхні спе­цифічні функції: адаптаційний компонент виконує пристосувальну, контролю­вальну й захисну функції; мотиваційний компонент здійснює стабілізаційну, ідентифікаційну та інноваційну; особистісно-поведінковий компонент вміщує організаційну, комунікативну й акумуляційну функції. Проаналізовано спів­відно­шення змісту функціональних ознак структурних компонентів осо­бистіс­ного простору та його психологічних меж та визначено такі характеристики якості, як цілісність, самоорганізація та відкритість особистісного простору. Розроблена програма емпіричного дослідження, а також комплекс вико­риста­них методів математичної обробки результатів дослідження підтверд­жують концепт розуміння особистісного простору як форми внутрішньої узгод­женості студента з обставинами життя, що супроводжується особли­востями конфі­гура­ції проявів адаптаційних, мотиваційних та особистісно-поведінкових компонентів. Доведено, що високі показники суверенності психологічного простору сту­дентів найчастіше зумовлюють такі характерологічні якості та способи взаємо­дії з оточуючими, як відповідальність, прямолінійність, недо­вірливість та схильність до особистісної автономності. Щодо семантичної реп­ре­зентації «образу життя» досліджуваних студентів методом знаходження семантичної універсалії су­купності стійких і схожих оцінок, то виділяємо такі його ознаки, як компро­місний, позитивний, егоїстичний, відкритий, демокра­тичний.

Ключові слова: особистісний простір, суверенність психологічного прос­тору, образ життя, соціально-психологічна адаптація, соціальна зрілість, са­моствердження, самоактуалізація, студентська молодь.

Біографії авторів

  • автор Zhanna Virna, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, про­фе­сор, де­кан факультету психології Східноєвропейського національного уніве­ситету імені Лесі Українки.

  • автор Viktor Koshyrets, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    аспірант кафедри загальної та со­ціальної психології Східноєвропейського національного універ­ситету імені Лесі Українки.

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Virna, Z., & Koshyrets, V. (2014). СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ОСОБИСТІСНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Психологічні перспективи, 23, 39-54. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/192

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають