ДО ПИТАННЯ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ ТРАНСАКТИВНОЇ ПАМ’ЯТІ

Authors

  • Катерина Олексіївна Кальницька Чернігівський державний інститут економіки і управління

Abstract

Статтю присвячено вивченню історії виникнення та розвитку сучасної теорії трансактивної пам’яті Д. Веґнера як спроби аналізу групової психіки. Сутність феномена трансактивної пам’яті визначено як сукупне знання, локалізоване в пам’яті окремих членів групи, і способи його передачі іншим. Проаналізовано розвиток трансактивних процесів: кодування, збереження та відтворення інформації; розглянуто індикатори трансактивної пам’яті: спеціалізацію, координацію, достовірність, що виникають унаслідок її розвитку, та відзначено специфіку групових завдань, для яких механізми трансактивної пам’яті    підвищують продуктивність діяльності групи. Векторами подальших досліджень і сфер застосування цього групового феномена, що розкриває взаємодію між пам’яттю окремих індивідів із процесами, які поновлюють інформацію в цій пам’яті, є вивчення динаміки еволюції поняття, розвитку систем трансактивної пам’яті у віртуальних командах, у бізнес-середовищі, на організаційному рівні, посиленому інформаційними технологіями.

Ключові слова: трансактивна пам’ять, група, трансактивні процеси, інди- катори трансактивної пам’яті, продуктивність групи.

Kalnytska K. О. On the Emergence and Development of the Transactive Memory Theory. The article is devoted to the history of emergence and further development of the modern theory of transactive memory as an attempt of  group mind analysis. The author defines the essence of the phenomenon of transactive memory as a collective knowledge accumulated in the memories of single group members; furthermore, she describes how this knowledge is transmitted to the others. The development of transactive processes (encoding, storage and retrieval) as well as indicators of transactive memory (specialization, coordination, and credibility, which evolve as a result of transactive memory development) are discussed. It is shown that mechanisms of transactive memory improve the group performance when used with certain tasks. Further study and application of transactive memory theory can be extended to the following domains: study of the evolution of the notion, transactive memory development in the virtual teams, in business environment, on the organi- zational level, facilitated by informational technologies.

Keywords: transactive memory, group, transactive processes, indicators of transactive memory, group performance.

Кальницкая Е. А. К вопросу о возникновении и развитии теории трансактивной памяти. Статья посвящена изучению истории возникновения и развития современной теории трансактивной памяти Д. Вегнера как попытки анализа групповой психики. Сущность феномена трансактивной памяти опре- делена как совокупность знаний, локализированных в памяти отдельных членов группы, и способы его передачи другим. Проанализировано развитие трансактивных процессов: кодирование, сохранение и воспроизведение информации; рассмотрены индикаторы трансактивной памяти: специализация, координация, достоверность, возникающие в результате ее развития, и определена специфика групповых заданий, для которых механизмы трансактивной памяти повышают продуктивность деятельности группы. Векторами дальнейших исследований и сфер применения данного группового феномена, раскрывающего взаимодействие между памятью отдельных индивидов и процессов, обновляющих информацию в этой памяти, является изучение динамики эволюции понятия, развитие систем трансактивной памяти в виртуальных командах, в бизнес-среде, на организационном уровне, усиленном информационными технологиями.

Ключевые слова: трансактивная память, группа, трансактивные процессы, индикаторы трансактивной памяти, продуктивность группы.

Author Biography

  • Катерина Олексіївна Кальницька, Чернігівський державний інститут економіки і управління
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної роботи Чернігівського державного інституту економіки і управління

References

1. Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология человека: введение в психологию субъективности / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. − М. : Школа пресс, 1995. − 384 с.
Slobodchikov V. I. Osnovy psykholohycheskoy antropolohiyi. Psykholohiya che- loveka: Vvedeniye v psykholohiyu subjektyvnosti [Basics of psychological anthropology. Psychology of a person: Introduction to psychology of subjectivity] /
V. I. Slobodchikov, E. I. Isaev. − Moscow : Shkola Press, 1995. − 384 р.
2. Austin J. Transactive memory in organizational groups: The effects of content, consensus, specialization, and accuracy in group performance / J. Austin // Journal of Applied Psychology. − 2003. − 88 (5). − Р. 866–878.
3. Cannon-Bowers J. A. Shared mental models in expert team decision making /
J. A. Cannon-Bowers, E. Salas, S. A. Converse // N. J. Castellan, Jr. (ed.). Current issues in individual and group decision making. − Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1993. − Р. 221–246.
4. Cannon-Bowers J. A. Reflections on shared cognition / J. A. Cannon-Bowers,
E. Salas // Journal of Organizational Behavior. − 2001. − 22 (2). − Р. 195–202.
5. Hollingshead A. Cognitive interdependence and convergent expectations in trans- active memory / A. Hollingshead // Journal of Personality and Social Psychology. − 2001. − 81 (6). − Р. 1080–1089.
6. Hollingshead A. B. Distributed knowledge and transactive processes in groups /
A. B. Hollingshead // M. A.Neale, E. A. Mannix, D. H. Gruenfeld (eds.) // Research on managing groups and teams. − Greenwich, CT : JAI Press, 1998. − Vol. 1. − Р. 103–123.
7. Hollingshead A. B. Retrieval processes in transactive memory systems / A. B. Ho- llingshead // Journal of Personality and Social Psychology. − 1998. − 74 (3). − Р. 659–671.
8. Teams in organizations: From I-P-O Models to IMOI models / D. R. Ilgen,
J. R. Hollenbeck, M. Johnson, D. Jundt // Annual Review of Psychology. − 2005. − 56. − Р. 517–543.
9. Lewis K. Measuring transactive memory systems in the field: scale development and validation / K. Lewis // Journal of Applied Psychology. − 2003. − 88 (4). − Р. 587–604.
10. Lewis K. Transactive memory systems: Current issues and future research directions / K. Lewis, B. Herndon // Organization Science. − 2011. − 22 (5). − Р. 1254–1265.
11. Liang D. W. Group versus individual training and group performance: The mediating role of transactive memory / D. W. Liang, R. L. Moreland, L. Argote // Personality and Social Psychology Bulletin. − 1995. − 21 (4). − Р. 384–393.
12. Influence of transactive memory on perceived performance, job satisfaction and identification in anesthesia teams / E. Michinov, E. Olivier-Chiron, E. Rusch,
B. Chiron // British Journal of Anaesthesia. − 2008. − 100 (3). − Р. 327–332.
13. Moreland R. L. Exploring the Performance Benefits of Group Training: Trans- active Memory or Improved Communication? / R. L. Moreland, L. Myaskovsky // Organizational Behavior and Human Decision Processes. − 2000. − 82 (1). − Р. 117–133.
14. Moreland R. L. Transactive memory: Learning who knows what in work groups and organizations / R. L. Moreland // L. Thompson, D. Messick, J. Levine (eds.). Shared cognition in organizations: The management of knowledge. − Mahwah, NJ : Erlbaum, 1999. − Р. 3–31.
15. Moreland R. L. Socially shared cognition at work: Transactive memory and group performance / R. L. Moreland, L. Argote, R. Krishnan // J. Nye, A. Brower (eds.). What’s social about social cognition? Research on socially shared cognition in small groups. − Thousand Oaks, CA : Sage Publications, 1986. − Р. 57–84.
16. Rulke D. Investigating the Encoding Process of Transactive Memory Develop- ment in Group Training / D. Rulke, D. Rau // Group & Organization Management. − 2000. − 25 (4). − Р. 373–396.
17. Schakel J.-K. Organizing distributed knowledge for action: the structure, functio- ning, and emergence of organizational transactive memory systems [Electronic resource] / J.-K. Schakel. − 2013. − Access mode : http://dare.uva.nl/document/ 484774 [Retrieved 26 April 2014]
18. Schneider W. The effects of intelligence, self-concept, and attributional style on metamemory and memory behaviour / W. Schneider, J. Korkel, F. E. Weinert // International Journal of Behavioral Development. − 1987. − 10 (3). − Р. 281–299.
19. Sereda G. K. What is memory? / G. K. Sereda // Journal of Russian and East European Psychology. − 1985/1994. − 32 (2). − Р. 9–22.
20. Sparrow B. Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips [Electronic resource] / B. Sparrow, J. Liu, D. M. Wegner // Science. − 2011. − 333 (6043). − Р. 776–778. − Access mode : http://scholar.harvard.edu/files/dwegner/files/sparrow_et_al._2011.pdf[Retrieved 26 April 2014]
21. Stasser G. Expert roles and information exchange during discussion: The impor- tance of knowing who knows what / G. Stasser, D. D. Stewart, G. M. Wittenbaum // Journal of Experimental Social Psychology. − 1995. − 31 (3). − Р. 244–265.
22. Wegner D. M. Transactive memory: A contemporary analysis of the group mind /
D. M. Wegner // B. Mullen, G. R. Goethals (eds.). Theories of group behavior. − New York : Springer–Verlag, 1986. − Р. 185–205.
23. Wegner D. M. A computer network model of human transactive memory / D. M. Wegner // Social Cognition. − 1995. −13 (3). − Р. 319–339.
24. Wegner D. M. Cognitive interdependence in close relationships / D. M. Wegner,
T. Giuliano, P. Hertel // W. J. Ickes (ed.). Compatible and incompatible relation- ships. − New York : Springer–Verlag, 1985. − Р. 253–276.

Published

2014-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Кальницька, К. О. (2014). ДО ПИТАННЯ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ ТРАНСАКТИВНОЇ ПАМ’ЯТІ. Psychological Prospects Journal, 24, 137-150. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/138