ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Svitlana Chaharna Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

шкільна зрілість, готовність до шкільного навчання, емо- ційно-вольова готовність, мотиваційна готовність, морфологічна готовність, інтелектуальна готовність, діти з особливими потребами

Анотація

Статтю присвячено проблемі психологічної готовності до шкільного навчання дітей із особливими потребами. Зазначено, що готовністю до  шкільного навчання – багатоаспектне явище, що включає відповідні психологічні, фізіологічні, фізичні й психічні характеристики вікового розвитку дитини, за допомогою яких вона здатна брати участь у систематичному шкільному навчанні. На основі теоретичного узагальнення досліджуваної проблеми з’ясовано низку особливостей психологічної готовності до шкільного навчання: рівень сформованості пізнавальної діяльності, соціально-комунікативних навичок, емоційно- вольової сфери, навчальної мотивації, актуальних знань і уявлень про довкілля. Аналіз загальної та спеціальної літератури показав, що впродовж останніх десятиліть у вітчизняній психології накопичений досить великий досвід діагностики готовності до школи та найбільш гостро це питання постає, коли йдеться про дітей, котрі розвивалися в несприятливих умовах, зокрема в умовах слухової депривації. Практичне значення досліджуваної проблеми зумовлено і тенденцією скорочення термінів навчання у спеціальній школі, і спрямованістю освіти на інтегроване навчання. За допомогою методик «Розвиток дрібної моторики»,  «Розвиток  просторової  орієнтації,  координації  рухів»,  «Ведуча  рука», «Порівняй  за  формою»,  «Переплетені  лінії»,  «Впізнавання  фігур»,  «Що зайве?», «Знайти пару», «Яке обличчя?», «Палички та рисочки?», «Школа», «Погано-добре», «Профіль соціального розвитку дитини» виявлено особливості інтелектуальної, мотиваційної, емоційно-вольової, комунікативної готовності дітей із порушеннями слуху. Показано, що діти з порушеннями слуху характеризуються достатнім рівнем розвитку емоційно-вольової готовності до шкільного навчання; різнорідністю мовленнєвої готовності, що полягає в різних рівнях оволодіння словниковим запасом, діалогічним і зв’язним мовленням; вторинні відхилення, які виникають унаслідок слухової депривації, виступають причиною своєрідності розвитку сенсорики і мислення; найбільш значимими є соціальні мотиви; ігрові мотиви; мотиви, пов’язані із зовнішньою атрибутикою шкільного життя.

 

Біографія автора

  • Svitlana Chaharna, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології та безпеки життєдіяльності Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Астапов В. М. Психодиагностика и коррекция детей с нарушениями и отклонениями развития : хрестоматия / В. М. Астапов, Ю. В. Микадзе. – СПб. : Питер, 2008. – 256 с.
Astapov V. M. Psihodiagnostika i korrekcija detej s narushenijami i otklonenijami razvitija [Psychodiagnostics and intervention of children with disturbance of development]: hrestomatija / V. M. Astapov, Ju. V. Mikadze. – SPb. : Piter, 2008. – 256 p.
2. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском воздасте / Л. И. Бо- жович. – СПб. : Питер, 2008. – 400 с. : ил – (Серия «Мастера психологи»). Bozhovich L. I. Lichnost’ i ee formirovanie v detskom vozraste [Personalitу and its formation in the childhood] / L. I. Bozhovich. – SPb. : Piter, 2008. – 400 p. ; il – (Serija «Mastera psihologii»).
3. Выготский Л. С. Психология развития человека / Л. С. Выготский. – М. : Смысл ; Эксмо, 2006. – 1136 с. ; ил. – (Библиотека всемирной психологии). Vygotskij L. S. Psihologija razvitija cheloveka / L. S. Vygotskij. – M. : Smysl
; Jeksmo, 2006. – 1136 s. ; il. – (Biblioteka vsemirnoj psihologii).
4. Запорожець А. В. Избранные психологические труды : в 2 т / А. В. Запо- рожец. – М. : Педагогика, 1986. – Т. 1. – С. 56.
Zaporozhec’ A. V. Izbrannye psihologicheskie trudy [Selected psychological works]. V 2 t. / Zaporozhec A. V. – M. : Pedagogіka, 1986. – T. 1. – P. 56.
5. Коломинский Я. П. Психическое развитие детей в норме и патологии: психологическая диагностика, профилактика и коррекция / Я. П. Ко- ломинский, Е. А. Панько, С. А. Игумнов.– СПб. : Питер, 2004. – 480 с. Kolominskij Ja. P. Psihicheskoe razvitie detej v norme i patotlogii: psiholo- gicheskaja diagnostika, profilaktika i korrekcija [Mental development of children in norm and pathology : рsychodiagnostics, prevention and intervention] / Ja. P. Kolominskij, E. A. Pan’ko, S. A. Igumnov.– SPb. : Piter, 2004. – 480 p.
6. Михаленкова И. А. Практикум по психологи детей с нарушением слуха /
И. А. Михаленкова. – СПб. : Речь, 2006. – 96 с.
Mihalenkova I. A. Praktikum po psihologi detej s narusheniem sluha [Tutorial of he psychology of children with hearing disorders] / I. A. Mihalenkova. – SPb.
: Rech’, 2006. – 96 p.
7. Речицкая Е. Г. Готовость слабослышащих детей дошкольного возраста к обучению в школе : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. Г. Речицкая. – М. : Владос, 2003. – 192 с.
Rechickaja E. G. Gotovost’ slaboslyshashhih detej doshkol’nogo vozrasta k obucheniju v shkole [The readiness to school of the children with hearing disorders] : ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ucheb. Zavedenij / E. G. Rechickaja. – M. : Vlados, 2003. – 192 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Chaharna, S. (2015). ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ. Психологічні перспективи, 25, 291-301. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/122

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.