ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПОНЯТІЙНИХ СХЕМ ІЄРАРХІЧНОГО ТИПУ МЕТОДАМИ СТАТИСТИКИ

Автор(и)

  • Mukola Holovin Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Nelia Holovina Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

пізнавальна схема, пізнавальна структура, ієрархічна понятійна конструкція, статистичні розподіли, метод моментів.

Анотація

Проведено статистичні дослідження часових закономірностей формування структури знань ієрархічного типу у великих груп студентів. Упроваджувалась ідея покращення ефективності навчання завдяки застосуванню завдань на конструювання понятійних схем ієрархічного типу. Розроблено оригінальну тренінгову програму для автоматизації навчальних дій та для експери­мен­тальних досліджень цього процесу. Під час дослідження аналізувалися розпо­діли часу, витраченого студентами на побудову понятійних ієрархій. Показано, що ці розподіли добре апроксимуються сумою нормальних кривих, що зміщені одна відносно одної за шкалою часу. Кожен окремий нормальний контур являв собою окремий рівень сформованості понятійних схем. У кожній наступній спробі виконання завдання експериментальний розподіл змінював свою форму. Показано, що процес формування знань великими групами студентів може бути представлений через оригінальний механізм «перекачки» площ від нормальних контурів довготривалого виконання до контурів швидкісного виконання завдань. Саме цей механізм пояснює зміну форми експериментального розподілу. Для інтегральних оцінок у тенденціях зміни форми контурів розподілів часу, що його студенти витратили на побудову понятійних ієрархій, використано моди­фіко­ваний статистичний метод моментів. Оригінальність підходу полягала в тому, що, на відміну від стандартного методу моментів, пропонувалося розгля­дати не окремі інтегральні характеристики, а їх залежності від номера спроби. Дослід­жено трансформації форми експериментального розподілу від спроби вико­нання завдання через залежності від номера спроби: центра ваги розподілу, його дисперсії, асиметрії та гостровершинності. Запропоновано математичну апроксимацію процесу зміни положення центра ваги розподілу. Показано, що тенденція трансформації експериментального контуру розподілу така: центр ваги розподілу плавною кривою рухається в бік швидкісного виконання завдань, дисперсія зменшується, форма розподілу наближається до нормальної. Нор­мальна форма експериментального розподілу вказує на завершення процесу формування структури знань.

 

Біографії авторів

  • автор Mukola Holovin, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри вищої математики та інформатики Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

  • автор Nelia Holovina, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    здобувач, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Holovin, M., & Holovina, N. (2015). ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПОНЯТІЙНИХ СХЕМ ІЄРАРХІЧНОГО ТИПУ МЕТОДАМИ СТАТИСТИКИ. Психологічні перспективи, 26, 61-72. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/72

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають