ЗМІСТ ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ ТА ОРІЄНТАЦІЙ У ДЕВІАНТНИХ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • Mukola Babyi Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

підлітковий вік, життєві цінності та орієнтири, мікросередовище, соціалізація

Анотація

Підлітковий вік характеризується науковцями як перехідний від дитинства до дорослості. Відповідно відбувається переоцінка життєвих цінностей та орієн­тирів. У цей процес задіяні макро та мікросередовище, інститути соціалі­за­ції та соціум. Від їх змісту та форм трансформації дитини у дорослого залежить спе­цифіка життєвих цінностей та орієнтацій, а саме соціального чи асоціального типу.

Підлітки знаходяться перед дилемою, а тому шукають підтримки при визначенні основних життєвих орієнтирів дорослого світу від своїх найближчих товаришів, у яких тотожні проблеми. Якщо ж у найближчого впливового ото­чення ці життєві орієнтири формуються та розвиваються у руслі асоціального бачення то з високою ймовірністю можна передбачити появу девіантної поведінки.

Ретельно дослідивши рівні розвитку життєвих орієнтацій та цінностей девіантних підлітків ми виявили, що найбільш вираженими та розвинутими є індивідуалістичні цінності (цінності споживання), що відповідають першому ступеню розвитку свідомості людини – егоцентризму, який характеризує ди­тину як таку, яка потребує від оточуючих уваги, піклування, любові не відпо­ві­даючи при цьому на взаємність. Найактуальнішими для такого підлітка є  позиція: «Я», «Мені», «Я сам».

 

 

Біографія автора

  • автор Mukola Babyi, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті