ТИПІЗАЦІЯ КОМУНІКАТИВНИХ ПРОВАЛІВ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПСИХОЛІНГВІСТИКИ

Автор(и)

  • Oleksandr Lavrinenko Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

комунікативний процес, мовна особистість, картина світу, мовна картина світу, мова, когнітивний канал комунікації, мотиваційний канал комунікації, емоційний канал комунікації, комунікативний провал, учасники спілкування.

Анотація

Досліджено одну з фундаментальних проблем теорії комунікації – проб­лему комунікативних провалів, тому в статті запропоновано аналітичний погляд на цю класичну проблему лінгвістики й теорії комунікації. Виникнення кому­нікативних провалів вивчено з концептуального погляду мовної особистості. У дослідженні обґрунтовано припущення, що комунікативний процес утворюють учасники спілкування як явище багатоканального пси­хологічного контакту, який здійснюється за когнітивним, мотиваційним, емо­ційним каналами. Дослідник доводить ідею, що серйозний збій у психоло­гіч­но­му контакті за будь-яким із цих каналів і стає основною причиною виникнення комунікативного провалу. Запропонована в роботі класифікація комуніка­тивних провалів ґрунтується на згаданій вище моделі комунікативного процесу й виокремлює такі його типи: когнітивно зумовлені, які спричиняються не­достат­німи знаннями мови учасни­ками спілкування або шумовим бар’єром; мо­тиваційно зумовлені, які спричи­няються поганою мотивованістю співрозмов­ників або неадекватним перемикан­ням соціальних ролей; емоційно зумовлені, що настають через взаємне емо­ційно-негативне ставлення. Проілюстровано реальними життєвими прикладами кожен з установлених типів комунікативних провалів, що робить запропо­новану класифікацію більш наочною та зрозу­мі­лою. Розроблення ефективних ме­тодів запобігання цим негативним явищам у процесі спілкування на основі викладеної в роботі класифікації комунікативних провалів може слугувати плідною перспективою для подальших тематичних досліджень у вибраному векторі.

 

Біографія автора

  • автор Oleksandr Lavrinenko, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри іноземних мов природничо-математичних спеціальностей Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті