ЗМІСТ ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ ТА ОРІЄНТАЦІЙ У ДЕВІАНТНИХ ПІДЛІТКІВ
Ключові слова:
підлітковий вік, життєві цінності та орієнтири, мікросередовище, соціалізаціяАнотація
Підлітковий вік характеризується науковцями як перехідний від дитинства до дорослості. Відповідно відбувається переоцінка життєвих цінностей та орієнтирів. У цей процес задіяні макро та мікросередовище, інститути соціалізації та соціум. Від їх змісту та форм трансформації дитини у дорослого залежить специфіка життєвих цінностей та орієнтацій, а саме соціального чи асоціального типу.
Підлітки знаходяться перед дилемою, а тому шукають підтримки при визначенні основних життєвих орієнтирів дорослого світу від своїх найближчих товаришів, у яких тотожні проблеми. Якщо ж у найближчого впливового оточення ці життєві орієнтири формуються та розвиваються у руслі асоціального бачення то з високою ймовірністю можна передбачити появу девіантної поведінки.
Ретельно дослідивши рівні розвитку життєвих орієнтацій та цінностей девіантних підлітків ми виявили, що найбільш вираженими та розвинутими є індивідуалістичні цінності (цінності споживання), що відповідають першому ступеню розвитку свідомості людини – егоцентризму, який характеризує дитину як таку, яка потребує від оточуючих уваги, піклування, любові не відповідаючи при цьому на взаємність. Найактуальнішими для такого підлітка є позиція: «Я», «Мені», «Я сам».