РЕФЛЕКСІЯ ЯК ЧИННИК ЕФЕКТИВНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Olena Savchenko Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана image/svg+xml , Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-171-183

Ключові слова:

соціальний інтелект, рефлексія, рефлексивна дія, мета¬когнітивна активність, соціальне ставлення, особистісний досвід.

Анотація

У статті визначено вплив окремих складників рефлексивного процесу на рівень ефективності функціонування соціального інтелекту як психічного механізму встановлення, підтримання та регулювання соціальних відносин осо­бистості з навколишніми. Дослідник виокремив п’ять етапів рефлексії як про­цесу пошуку засобу долання проблеми: (1) сприйняття суперечності; 2) аналіз причин виникнення проблеми; 3) пошук засобу зняття суперечності; 4) розв’язання проблеми; 5) оцінка результату, – які забезпечуються рефлексивними діями (мо­де­лю­вання, рефлексивний аналіз, антиципація, планування, довільне управління, емоційний контроль, моніторинг, усвідомлення та оцінка). Запропоновано критерії оцінки ефективності функціонування соціального інтелекту (адекват­ність, адаптивність, ефективність, усвідомленість), які операціоналізовані через по­казники психодіагностичних і дослідницьких методик. Результати кореля­ційного аналізу виявили, що частота застосування рефлексивних дій, особливо планування, моделювання та оцінювання, суттєво впливає на ефективність функціонування соціального інтелекту. Установлено, що звичка до активізації дій моделювання проблеми й моніторингу власної активності сприяє форму­ванню більш складного образу себе та більш критичному ставленню до власних можливостей. Надмірна активізація дій довільного контролю й здійснення моніторингу власної активності негативно позначається на рівні зрілості осо­бистісного досвіду, знижує узгодженість подій особистісної історії, відкритість і діалогічність досвіду як системи. Рефлексивні дії (планування, моделювання, рефлексивний аналіз) дають змогу особистості ефективно долати когнітивну невизначеність ситуацій, здійснювати швидку орієнтацію в нових та складних обставинах. Рефлексивні акти оцінювання сприяють активізації метакогнітивної активності особистості, яка забезпечує регулювання й контроль пізнавальних та емоційних процесів, стимулює застосування минулого досвіду.

Біографія автора

  • автор Olena Savchenko, афіліація Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

    доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана

Завантаження

Опубліковано

2017-02-28

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають