Психологічний аналіз складників когнітивного компонента особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів

Автор(и)

  • Tamara Duchyminska Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-118-129

Анотація

У статті проаналізовано поняття безпорадності та обґрунтовано, що песимістичний атрибутивний стиль є основним фактором ризику розвитку особистісної безпорадності людини. Визначено основні діагностичні критерії сформованості особистісної безпорадності: песимістичний атрибутивний стиль, низька самооцінка й концентрація особистості на власних негативних емоційних станах, низька мотивація досягнення й рівень суб’єктивного контролю. Виділено
групи досліджуваних із високим рівнем безпорадності та її протилежної характеристики – самостійності. Виявлено, що когнітивний компонент безпорадності проявляється в песимістичному сприйманні негативних подій (невдач), поясненні їх виникнення постійними й глобальними причинами (генералізація невдач), високому рівні персоналізації невдач та доповнюється іншими характеристиками когнітивної сфери «безпорадних» студентів: нереалістичністю у вчинках і стосунках, нестачею гнучкості, практичного складу розуму, високою чутливістю до невдач та помилок тощо. Емпірично підтверджено взаємозв’язок показників когнітивного компонента безпорадності з мотиваційними характеристиками особистості студента. Виявлено, що песимістичний атрибутивний стиль поєднується з низькою потребою в досягненні, низьким рівнем прагнення до знань та пізнавальної
активності й низькою навчальною успішністю. Студентам із високим рівнем особистісної безпорадності притаманні низький рівень мотиву досягнення, знижена внутрішня мотивація навчання, вираженість тривожності та гніву як переважних емоційних станів у процесі навчальної діяльності.

Ключові слова: особистісна безпорадність, теорія каузальної атрибуції, песимістичний атрибутивний стиль, мотивація навчальної діяльності.

 

Біографія автора

  • автор Tamara Duchyminska, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології та безпеки життєдіяльності Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Duchyminska, T. (2016). Психологічний аналіз складників когнітивного компонента особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів. Психологічні перспективи, 28, 118-129. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-118-129

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають