The Psycholinguistic Model of Creative Potential Realiza¬tion of the Translator of Literary Texts

Authors

  • N. Dyachuk Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

the psycholinguistic model, creative potential, translator, literary text, psychological components, psycholinguistic components, strategies, speech-and-thinking activity.

Abstract

The psycholinguistic model of creative potential realization of the translator of literary texts is considered in the article. The deep analysis of all the components is given. The psycholinguistic model includes psychological and psycholinguistic characteristics. The first ones are closely con­nected with the creative potential development of the translator. The psycholinguistic components are connected with the peculiarities of the text for translation itself.

References

1. Андреев В. И. Педагогика : учеб. курс для творческого саморазвития. – 2 е изд. – Казань : Центр инновационных технологий, 2000. – 608 с.
2. Белянин В. П. Психолингвистика / В. П. Белянин. – М. : Флинта, 2008. – 232 с.
3. Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту : монографія / Л. В. Засєкіна. – Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2005. – 370 с.
4. Засєкін С. В. Психолінгвістичні універсалії перекладу художнього тексту : монографія / С. В. Засєкін. – Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2012. – 276 с.
5. Клименко В. В. Психологія творчості / В. В. Клименко. − К. : Центр навч. л-ри, 2006. – 480 с.
6. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики : учебник [для студ. высш. учеб. завед.] / А. А. Леонтьев. – М. : Смысл ; Академия, 2005. – 288 с.
7. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность / А. А. Леонтьев. – М. : Просвещение, 1969. – 214 с.
8. Майданов А. С. Исскуство открытия. Методогогия и логика творчества / А. С. Майданов. – М. : Ретро, 1993. – 176 с.
9. Пастрик Т. В. Психологічні особливості формування продуктивного білін¬гвізму у майбутніх перекладачів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Тетяна Володимирівна Пастрик. – К. : Ін-т психології АПН Украї¬ни ім. Г. С. Костюка, 2007. – 19 с.
10. Пономарев Я. О. Психология творчествав и педагогіка / Я. О. Пономарев. − М. : Педагогика, 1976. – 280 с.
11. Рибалка В. В. Психологія розвитку творчої особистості : навч. посіб. / В. В. Рибалка. – К. : ІЗМН, 1996. – 236 с.
12. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2 т. / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. − Т. 1. – 488 с. ; Т. 2. – 488 с.
13. Степанов С. Ю. Рефлексивная практика творческого развития человека и организаций / С. Ю. Степанов. – М. : Наука, 2000. − 174 с.
14. Стратегії творчої діяльності: школа В. О. Моляко. – К. : Освіта України, 2008. – 702 с.
15. Теплов Б. Н. Ум полководца / Б. Н. Теплов. – М. : Педагогика, 1990. – 206 с.
16. Ткач Р. В. Психологічні особливості творчої активності особистості / Р. В. Ткач. – Запоріжжя : Вид-во ЗДІА, 1999. − 24 с.
17. Willss W. Semiotik und Übersetzungswissenschaft / W. Wilss // Semiotik und Übersetzen / ed. W. Wilss. – Tübingen, 1980. – P. 9–22.

Published

2013-07-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dyachuk, N. (2013). The Psycholinguistic Model of Creative Potential Realiza¬tion of the Translator of Literary Texts. Psychological Prospects Journal, 22, 60-70. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/309

Similar Articles

31-40 of 529

You may also start an advanced similarity search for this article.