Psychological Analysis of Interconnection of Personal Helplessness with Principal Activities in Adolescence

Authors

  • Тамара Іванівна Дучимінська Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Keywords:

personal helplessness, principle activity, adolescence, successfulness of educational activity.

Abstract

У статті проаналізовано поняття «провідна діяльність», взаємозв’язок безпорадності з провідною діяльністю індивіда. Показано, що внаслідок тривалого досвіду непідконтрольності травмуючих подій відбувається генералізація ситуативної безпорадності й формування особистісних властивостей, складників симптомокомлексу особистісної безпорадності, що призводить до зниження пошукової активності особистості й відмови від засобів активного впливу на ситуацію. Визначено, що провідна діяльність у юності − навчально-професійна, ознаками якої є засвоєння знань, навичок і умінь в умовах набуття обраної професії. Обґрунтовано, що сформована особистісна безпорадність студента може блокувати розвиток його суб’єктності й негативно впливати на успішність навчально-професійної діяльності. Схарактеризовано результати емпіричного дослідження щодо виявлення рівня розвитку особистісної безпорадності студентів та взаємозв’язку її складників із мотивацією та результативністю навчальної діяльності. Виділення на основі кластерного аналізу трьох груп досліджуваних («безпорадних», «самостійних», «змішаної групи») дало змогу встановити, що студенти з високими показниками безпорадності характеризуються песимістичним атрибутивним стилем, прагненням до уникнення невдач, низьким рівнем суб’єктивного контролю і вираженою невпевненістю, втомою, тривожністю тощо. Кореляційний аналіз дав змогу встановити статистично значущий позитивний зв’язок показників безпорадності з негативною зовнішньою мотивацією навчання, утилітарними та прагматичними мотивами (мотив отримання диплому), низьким рівнем прагнення до знань і пізнавальної активності  та низькою навчальною успішністю, а також з тривожністю і гнівом як переважальними емоційними станами в процесі навчання.

Ключові слова: особистісна безпорадність, провідна діяльність, юнацький вік, успішність навчальної діяльності.

Duchyminska T. І. Psychological Analysis of Interconnection of Personal Helplessness with Principal Activities in Adolescence. The article examines the notion of principal activity; it was also performed theoretical analysis of intercon- nection of helplessness with principal activities of a personality. It is indicated that as a result of prolonged experience of uncontrollability of traumatic events, there hap- pens generalization of situational helplessness and formation of personal characte- ristics, constituents of personal helplessness syndrome that leads to decrease of personality’s search activity and refusal of means of active influence on situation. It was defined that leading activities in adolescence are educational and professional activities, their features are mastering of knowledge, skills and abilities in conditions of gaining of a chosen profession. It was proved that formed personality helplessness of a student can block development of its subjectivity and negatively influence successfulness of educational and professional activity. It was analyzed the results of empiric research concerning identification of a level of development of personal helplessness of students and interconnection of its constituents with motivation and effectiveness of educational activity. According to cluster analysis, allocation of three groups of the investigated («the helpless», «the independent», «mixed group») allows us to find out that students with high index of helplessness are characterized by pessimistic attributive style, striving for escape from failures, low level of subjective control and expressed uncertainty, tiredness, anxiety, etc. Correlation analysis allows us to establish statistically significant positive connection of indices of helplessness with negative external motivation for studying, utilitarian and pragmatic motives (motive for obtaining a diploma), low level of striving for knowledge and educational activity and low educational advancement, also with anxiety and anger as prevailing emotional states in the process of studying.

Keywords: personal helplessness, principle activity, adolescence, successfulness of educational activity.

Дучиминская Т. И. Психологический анализ взаимосвязи личностной беспомощности с ведущей деятельностью в юношеском возрасте. В статье рассмотрено понятие ведущей деятельности, осуществлен теоретический анализ взаимосвязи беспомощности с ведущей деятельностью индивида. Показано, что в результате длительного опыта неподконтрольности травмирующих событий происходит генерализация ситуативной беспомощности и формирование личностных свойств, составляющих симптомокомлекса личностной беспомощности, что приводит к снижению поисковой активности личности и отказа от средств активного воздействия на ситуацию. Определено, что ведущей деятельностью в юности является учебно-профессиональная, признаками которой является усвоение знаний, навыков и умений в условиях вступления выбранной профессии. Обосновано, что сложившаяся личностная беспомощность студента может блокировать развитие его субъектности и негативно влиять на успешность учебно-профессиональной деятельности. Проанализированы результаты эмпирического исследования по выявлению уровня развития личностной беспомощности студентов и взаимосвязи ее составляющих с мотивацией и результативностью учебной деятельности. Выделение на основе кластерного анализа трех групп испытуемых («беспомощных», «самостоятельных» и «смешанной группы») позволило установить, что студенты с высокими показателями беспомощности характеризуются пессимистическим атрибутивным стилем, стремлением к избеганию неудач, низким уровнем субъективного контроля и выраженной неуверенностью, усталостью, тревожностью и т. д. Корреляционный анализ позволил установить статистически значимую положительную связь показателей беспомощности с отрицательной внешней мотивацией учения, утилитарными и прагматическими мотивами (мотив получения диплома), низким уровнем стремления к знаниям и познавательной активности, и низкой учебной успеваемостью, а также с тревожностью и гневом как преобладающими эмоциональными состояниями в процессе обучения.

Ключевые слова: личностная беспомощность, ведущая деятельность, юношеский возраст, успешность учебной деятельности.

Author Biography

  • Тамара Іванівна Дучимінська, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, начальник наукової частини Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

References

1. Батурин Н. А. Психология успеха и неудачи / Н. А. Батурин. – Челябинск :
Изд. ЮУрГУ, 1999. – 100 с.
Baturin N. A. Psykhology uspekha i neudachi [Psychology of success and failure] /
N. Baturin. – Chelyabinsk : Izd UUrGU, 1999. – 100 p.
2. Бодалев А. А. Вершина в развитии взрослого человека: характеристики и условия достижения / А. А. Бодалев. – М. : Флинта-Наука, 1998. – 168 с. Bodalev A. A. Vershina v razvitii vzroslogo cheloveka: kharakteristiki i usloviya dostigeniya [A top is in development of the grown man: descriptions and terms of achievement] / A. Bodalev. – M. : Flint-nauka, 1998. – 168 p.
3. Гордеева Т. О. Психология мотивации достижения / Т. О. Гордеева. – М. :
Смысл: Академия, 2006. – 336 с.
Gordeeva T. O. Psykhologiya motivacii dostigeniya [Psychology of motivation of achievement] / T. O. Gordeeva. – M. : Smysl: Akademiya, 2006. – 336 p.
4. Давыдова Е. С. Исследование устойчивости беспомощности в структуре ин- тегральной индивидуальности / Е. С. Давыдова // Вестн. ун-та (ГУУ). Сер. : Психология. – 2010. – № 30. – С. 27−28.
Davidova Ye. S. Issledovanie ustojchivosti bespomoshchnosti v strukture inte- gralnoj individualnosti [Research of stability of helplessness is in the structure of integral individuality] / Ye. S. Davidova // Vestn. Un-ta (GUU). Ser. : Psykho- logiya. – 2010. − № 30. – P. 27−28.
5. Особистісні кризи студентського віку : зб. наук. ст. / за ред. Т. М. Титаренко. – Луцьк : РВВ «Вежа»: Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2001. – 112 с. Osobistisni krizi studentskogo viku : zb. nauk. st. [Personality crises of student age : collection of the scientific articles] / za red. T. M. Titarenko. – Lutsk : RVV
«Vezha» Volin. derzh. un-tu im. Lesi Ukrainki, 2001. – 112 p.
6. Ротенберг В. С. Поисковая активность и адаптация / В. С. Ротенберг, В. В. Ар- шавский. – М. : [б. и.], 1984. – 192 с.
Rotenberg V. S. Poiskovaya aktivnost i adaptaciya [Searching activity and adap- tation] / V. S. Rotenberg, V. V. Arshavskij. – М., 1984. – 192 p.
7. Циринг Д. А. Психологические функции личностной беспомощности / Д. А. Ци- ринг, И. В. Пономарева // Вестн. Томск. гос. ун-та. – 2012. − № 357. – С. 173−175.
Ciring D. A. Psihologicheskie funkcii lichnostnoj bespomoshchnosti [Psychologi- cal functions of personality helplessness] / D. A. Ciring, I. V. Ponomareva // Vestn. Tomsk. gos. un-ta. – 2012. – № 357. – P. 173−175.
8. Циринг Д. А. Психология личностной беспомощности: исследование уров- ней субъектности. – М. : Изд. центр «Академия», 2010. – 410 с.
Ciring D. A. Psychologiya lichnostnoj bespomoshchnosti: issledovanie urovnej subyektnosti [Psychology of personality helplessness: research of levels of subyektnost] / D. A. Ciring. – M. : Izd. Centre «Akademiya», 2010. – 410 p.
9. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон. – М. : Прогресс, 1996. – 344 с.
Erikson E. Identichnost: unost i crisis [Identity: youth and crisis] / E. Erikson. –
М. : Progress, 1996. – 344 p.
10. Seligman M. E. P. Helplessness: on depression, development, and death / Martin
E. P. Seligman. – New York : W. H. Freeman, Xxxv, 1992. – 250 p.

Published

2014-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Дучимінська, Т. І. (2014). Psychological Analysis of Interconnection of Personal Helplessness with Principal Activities in Adolescence. Psychological Prospects Journal, 24, 77-88. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/133

Similar Articles

301-310 of 388

You may also start an advanced similarity search for this article.