Вплив тренінгу усвідомленості на основі нейронауки на психічне здоровʼя майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-44-lazКлючові слова:
емоційна регуляція, тренінг усвідомленості, співчуття до себе, освіта у сфері психічного здоров’я, психологічне благополуччяАнотація
Мета. це дослідження має на меті проаналізувати ефективність тренінгової програми усвідомленості на основі нейронауки щодо емоційних станів, складових співчуття до себе та субʼєктивного благополуччя серед студентів-психологів протягом 8-тижневого втручання. Тренінг зосереджений на розвитку емоційної регуляції, зменшенні стресу та депресії, а також на підвищенні співчуття до себе та усвідомленості — усе це є ключовими навичками для професійної практики.
Методи. це пілотне дослідження включало п’ятдесят студентів-психологів (M = 23,5, SD = 2,8), яких оцінювали за шкалою DASS-21 на рівень стресу, тривоги, депресії та за Шкалою самоспівчуття щодо доброзичливості, усвідомленості та відповідних рис до та після спеціальної навчальної програми разом з опитувальником BBC-SWB щодо психологічного, фізичного та суб’єктивного благополуччя. Статистичний аналіз, такий як парні t-тести, кореляційний аналіз та ієрархічна регресія, використовувалися для оцінки ефективності втручання та дослідження прогностичних зв’язків між змінними.
Результати. Тренінг дозволив досягти значного зниження тривоги, стресу та депресії та підвищення доброзичливості, усвідомленості та психологічного благополуччя. Враховуючи, що емоційні стани та самоспівчуття функціонують як взаємно підсилювальні фактори, кореляційний аналіз довів перевагу тренінгу. Ієрархічний регресійний аналіз показав, що як тривога до втручання (β = 0,45, p < 0,001), так і доброзичливість до себе (β = 0,35, p = 0,05) суттєво прогнозують психологічне благополуччя після втручання. Ці змінні разом пояснюють 52% дисперсії результату (R² = 0,52, p < 0,001). Усвідомленість пояснює додаткову дисперсію на 17% порівняно з усіма іншими змінними разом, підтверджуючи її роль як трансформаційної змінної в моделі.
Висновки. результати аналізу даних дозволяють виснувати, що тренінг усвідомленості на основі нейронауки може використовуватись для зменшення психологічного стресу та тривожності та підвищення психологічного благополуччя та співчуття до себе. Результати підкреслюють необхідність включення такого навчання в освітні програми з психології, що дозволить покращити психічне здоров’я та професійну компетентність. Майбутні дослідження можуть вивчати довгострокові наслідки практик усвідомленості, а також перспективи їх використання в ширшому діапазоні груп населення.
Посилання
1. Egan, H., O’Hara, M., Cook, A., & Mantzios, M. (2021). Mindfulness, self-compassion, resiliency and wellbeing in higher education: a recipe to increase academic performance. Journal of Further and Higher Education, 46(3), 301–311. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1912306 DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1912306
2. Shapiro, S., Fitch, A. (2023). Self-Compassion and Mindfulness. In: Finlay-Jones, A., Bluth, K., Neff, K. (eds) Handbook of Self-Compassion. Mindfulness in Behavioral Health. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22348-8_2 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-22348-8_2
3. Barcaccia, B., Medvedev, O.N., Pallini, S. et al. (2024). Examining Mental Health Benefits of a Brief Online Mindfulness Intervention: A Randomised Controlled Trial. Mindfulness 15, 835–843 https://doi.org/10.1007/s12671-024-02331-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s12671-024-02331-8
4. Çağış, Z.G., Yıldırım, M. (2024). Self-Compassion in Students: Theoretical Background, Practices, and Positive Outcomes. In: Arslan, G., Yıldırım, M. (eds) Handbook of Positive School Psychology. Advances in Mental Health and Addiction. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-54295-4_4 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-54295-4_4
5. Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A Global Measure of Perceived Stress. Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396. http://dx.doi.org/10.2307/2136404 DOI: https://doi.org/10.2307/2136404
6. Johnson, B.T., Acabchuk, R.L., George, E.A. et al. (2023). Mental and Physical Health Impacts of Mindfulness Training for College Undergraduates: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Mindfulness, 14, 2077–2096 https://doi.org/10.1007/s12671-023-02212-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s12671-023-02212-6
7. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144–156. https://doi.org/10.1093/clipsy/bpg016 DOI: https://doi.org/10.1093/clipsy/bpg016
8. Kostruba, N., Fishchuk, O. (2023). Psykhichne zdorovia v umovakh kryzy [Mental health in crisis conditions]. Lutsk: Vezha-Druk https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23402 [in Ukrainian]
9. Lee, W., McCaw, C. T., & Van Dam, N. T. (2024). Mindfulness in education: Critical debates and pragmatic considerations. British Educational Research Journal, 50(4), 2111–2130. https://doi.org/10.1002/berj.3998 DOI: https://doi.org/10.1002/berj.3998
10. Martínez-Rubio, D., Navarro-Gil, M., & García-Campayo, J. (2023). Neuroscience-Based Mindfulness Training: A New Approach to Enhance Emotional Regulation. Mindfulness, 14(1), 45–58. https://doi.org/10.1007/s12671-022-01900-3
11. Neff, K. (2023). Self-Compassion: Theory and Measurement. In: Finlay-Jones, A., Bluth, K., Neff, K. (eds) Handbook of Self-Compassion. Mindfulness in Behavioral Health. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22348-8_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-22348-8_1
12. Neff, K. D. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self and Identity, 2(3), 223–250. https://doi.org/10.1080/15298860309027 DOI: https://doi.org/10.1080/15298860309027
13. Neff, K. D., & Germer, C. K. (2018). The Mindful Self-Compassion Workbook: A Proven Way to Accept Yourself, Build Inner Strength, and Thrive. The Guilford Press, NY.
14. Pontin, E., Schwannauer, M., Tai, S., & Kinderman, P. (2013). A UK validation of a general measure of subjective well-being: The modified BBC subjective well-being scale (BBC-SWB). Health and Quality of Life Outcomes, 11, 150. https://doi.org/10.1186/1477-7525-11-150 DOI: https://doi.org/10.1186/1477-7525-11-150
15. Saveliuk, N. (2022). Perezhyvannia stresu v umovakh viiny: dosvid ukrainskoho studentstva [Perceptionofthewar-related stress:experience of ukrainian students]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy – Psychology: Reality and perspectives, 18, 141–152. https://doi.org/10.35619/praprv.v1i18.282 [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.35619/praprv.v1i18.282
16. Shapiro, S. L., & Fitch, M. (2023). Self-Compassion and Mindfulness. In A. Finlay-Jones, K. Bluth, & K. Neff (Eds.), Handbook of Self-Compassion (pp. 123–140). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-22348-8_7. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-22348-8_7
17. Tran, Minh Anh Quang & VO-THANH, Tan & Soliman, Mohammad & Ha, Tu Anh & Pham, Manh. (2022). Could mindfulness diminish mental health disorders? The serial mediating role of self-compassion and psychological well-being. Current Psychology. 43. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03421-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-022-03421-3
18. World Health Organization. (2024). WHO 2024 Emergency Appeal: Ukraine. Retrieved from: https://cdn.who.int/media/docs/default-source/documents/emergencies/2024-appeals/2024-who-ukraine-emergency-appeal_en.pdf?sfvrsn=8d480d88_2&download=true [in Ukrainian].
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Лазорко Ольга
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.