ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ РЕФЛЕКСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ЦІЛІСНОЇ СИСТЕМИ

Автор(и)

  • Olena Savchenko Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-222-236

Анотація

Автор розглядає рефлексивну компетентність як інтегративне особистісне утворення, що формується в процесі рефлексивного досвіду для забезпечення високої продуктивності реалізації рефлексивності (загальної здібності) за раху­нок переведення потенційних форм в актуальні результати та досягнення. Ком­петентність у структурі досвіду забезпечує реалізацію двох функцій: активіза­цію активності суб’єкта до постановки та досягнення нових цілей, підтримання цілісності як неодмінної умови функціонування та розвитку системи. Проведен­ня вторинної факторизації емпіричних даних дало змогу визначити узагальнені властивості рефлексивної компетентності як системи, що характеризують дина­мічні аспекти її існування. Було виокремлено три групи факторів. Перша група факторів поєднує ті функції, які забезпечують ефективне розв’язання рефлексивних завдань, що ви­никають у процесі виконання різних предметно-практичних видів діяльності, та розвиток системи рефлексивної компетентності як цілісного інтегративного утворення (стимуляційні функції). Серед стимуляційних функцій рефлексивної компетентності ми виокремили такі: формування програм активності, поширен­ня інформаційного забезпечення, конструювання майбутнього та визначення перспектив розвитку, прогнозування подій власної життєдіяльності. Установка суб’єкта на швидке прийняття рішення в невизначених ситу­аціях, що виражається в стилі імпульсивності, є фактором, який стримує розви­ток системи та перешкоджає її ефективному функціонуванню. Стабільність функціонування рефлексивної компетентності як цілісної системи забезпечують симптомокомплекси, що формуються в ході рефлексивного досвіду, поєднуючи окремі диференційовані елементи системи. Важливим для ефективного функ­ціонування системи є поєднання таких елементів: системи критеріїв оцінювання рефлексивної активності та вмінь проводити самоаналіз, раціональних стратегій розв’язування проблеми та вмінь контролювати розумову активність, продук­тивних засобів розв’язання проблеми та особливостей самооцінювання, власних домагань та очікувань позитивних результатів, умінь організовувати процес розв’язання проблеми та мотивації підвищувати свою обізнаність із теми «Рефлексія».

Ключові слова: рефлексивність, компетентність, рефлексивна компетент­ність, рефлексивний досвід, системний підхід.

Біографія автора

  • Olena Savchenko, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент, докторант кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Ananev B. Chelovek kak predmet poznaniya [The person as an object of knowledge] / B. Ananev. – L. : Izd-vo LGU, 1968. – 339 p.
Babayan Yu. Struktura refleksyvnoyi kompetentnosti vykladacha vyshchoyi shkoly [The structure of the reflexive competence of teacher of high school] / Yu. Babayan, K. Nor // Psykholohichni nauky : zb. nauk. pr. – 2013. – Issue 2 (109). – P. 22−26.
Vinogray E. Obshchaya teoriya orhanizatsyi i sistemno-orhanizatsionnyiy podhod [The general theory of organization and system-organizational approach] / E. Vinogray. – Tomsk : Izd-vo Tomsk. un-ta, 1989. – 336 p.
Kocharian I. О. Typologichni ta strukturni osoblyvosti osobystisnoho symptomokompleksu vidpovidalnosti [Typological and structural features of the personality’s symptom complex of a responsibility] : extended abstract of candidate’s thesis / Kocharian I. О. – Kh., 2010. – 24 p.
Libin A. V. Differentsialnaya psikholohiya: na peresechenii yevropeyskih, ros-siyskih i amerikanskih traditsiy [Differential psychology: at the intersection of European, Russian and American traditions] / A. V. Libin. – M. : Smysl, 1999. – 532 p.
Naydonov M. I. Potentsial ta aktualizatsiya subyektnosti z pozytsiy pere-osmyslennia yii yak resursu [Potential and actualization of the subjectivity with the positions of the rethinking it’s as a resource] / M. I. Naydonov // Visn. Odes. nats. un-tu. Psykholohiya. – 2010. – Vol. 15, issue 11. – P. 84−92.
Naydonova L. A. Rozvytok simyi v konteksti terytorialnoyi spilnoty: resursy ta obmezhennia kulturno-kontekstualnoho pidhodu [The development of the family in the context of territorial community: the resources and restrictions of cultural-contextual approach] / L. A. Naydonova // Naukovi studiyi iz sotsialnoyi ta politychnoyi psykholohiyi : zb. st. – 2005. – Issue 11 (14). – P. 3−18.
Ostapenko I. Sotsialno-psikholohichni osoblyvosti formuvannia refleksyvnoyi kompetentnosti top-menedzheriv [The socio-psychological features of the formation of top-managers’ reflective competence] : extended abstract of candidate’s thesis / Ostapenko I. V. – K., 2014. – 20 p.
Rastiannikov A. V. Refleksivnoye razvitiye kompetentnosti v sovmestnom tvorchestve [The reflective development of competence in co-creation] / A. V. Rastiyannikov, S. Yu. Stepanov, D. V. Ushakov. – M. : PER SE, 2002. – 320 p.
Ross L. Chelovek i situatsiya. Perspektivyi sotsialnoy psihologii [Person and the situation. Perspectives of Social Psychology] / L. Ross, R. Nisbett ; E. Emelyanov, B. Magun (eds.). – M. : Aspekt Press, 1999. – 429 p.
Ushakov D. V. Psihologiya intellekta i odarennost [The psychology of intellect and giftedness] [Electronnyy resurs] / D. V. Ushakov. – M. : In-t psihologii RAN, 2011. – 464 p. – Rezhym dostupa : http://www.litres.ru/pages/biblio_book/ ?art=9398235

Література:

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1968. – 339 с.
Бабаян Ю. О. Структура рефлексивної компетентності викладача вищої школи / Ю. О. Бабаян, К. Ф. Нор // Психологічні науки : зб. наук. пр. – 2013. – Вип. 2 (109). – С. 22−26.
Винограй Э. Г. Общая теория организации и системно-организационный подход / Э. Г. Винограй. – Томск : Изд-во Томcк. ун-та, 1989. – 336 с.
Кочарян І. О. Типологічні та структурні особливості особистісного симптомокомплексу відповідальності : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» / Кочарян І. О. – Х., 2010. – 24 с.
Либин А. В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций / А. В. Либин. – М. : Смысл, 1999. – 532 с.
Найдьонов М. І. Потенціал та актуалізація суб’єктності з позицій переосмислення її як ресурсу / М. І. Найдьонов // Вісн. Одес. нац. ун-ту. Психологія. – 2010. – Т. 15, вип. 11. – С. 84−92.
Найдьонова Л. А. Розвиток сім’ї в контексті територіальної спільноти: ресурси та обмеження культурно-контекстуального підходу / Л. А. Найдьонова // Наукові студії із соціальної та політичної психології : зб. ст. – 2005. – Вип. 11 (14). – С. 3−18.
Остапенко І. В. Соціально-психологічні особливості формування рефлек-сивної компетентності тoп-менеджерів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна психологія; психологія соціальної роботи» / Остапенко І. В. – К., 2014. – 20 с.
Растянников А. В. Рефлексивное развитие компетентности в совместном творчестве / А. В. Растянников, С. Ю. Степанов, Д. В. Ушаков. – М. : ПЕР СЭ, 2002. – 320 с.
Росс Л. Человек и ситуация. Перспективы социальной психологии / Л. Росс, Р. Нисбетт ; пер. с англ. В. В. Румынского ; под ред. Е. Н. Емельянова, B. C. Магуна. – М. : Аспект Пресс, 1999. – 429 с.
Ушаков Д. В. Психология интеллекта и одаренность [Электронный ресурс] / Д. В. Ушаков. – М. : Ин-т психологии РАН, 2011. – 464 с. – Режим доступа : http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=9398235

Завантаження

Опубліковано

2016-06-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Savchenko, O. (2016). ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ РЕФЛЕКСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ЦІЛІСНОЇ СИСТЕМИ. Психологічні перспективи, 27, 222-236. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-222-236