Рівень сформованості компонентів рефлексивного досвіду як фактор успішності навчання студентів

Автор(и)

  • Olena Savchenko Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-269-282

Анотація

Мета статті − перевірити припущення про вплив рівня сформованості системи рефлексивного досвіду та окремих її компонентів на успішність навчання студентів. Запропоновано структурно-функціональну модель рефлексивного досвіду як відкритої, динамічної системи, що інтегрує три компоненти: рефлексивний потенціал, рефлексивну компетентність, процедурні складники досвіду. Кожний компонент виконує свою функцію, потрібну для забезпечення рефлексивності, загальної здатності особистості спостерігати, аналізувати й управляти внутрішніми процесами своєї життєдіяльності. Рефлексивний потенціал, представлений системою рефлексивних ресурсів, забезпечує внутрішню активність ресурсами й інформацією, рефлексивна компетентність здійснює управління процесами розгортання та розвитку системи досвіду, процедурні складники реалізують активність у процесуальному аспекті. Результати, отримані за процедурою однофакторного та двофакторного дисперсійного аналізу, виявили значущість впливу кожного компонента системи та рівня сформованості всього рефлексивного досвіду на успішність навчання студентів. У роботі доведено, що найбільш значущий вплив здійснює рівень сформованості рефлексивної компетентності особистості через активізацію системи знань про рефлексію, про переваги її застосування, про засоби регуляції та розвитку. Виявлено, що високий рівень у навчанні демонструють ті студенти, які мають високий рівень сформованості системи здібностей до прогнозування власної активності (активно планують свою внутрішню діяльність, визначають перспективи розвитку власного майбутнього), а також активно використовують стратегію глибинної обробки та критичного аналізу інформації на підставі раціонального підходу до пошуку розв’язання завдання. Показано, що деструктивні прояви рефлексивності пов’язані передусім із мобілізацією неадекватної кількості рефлексивних ресурсів, що сприяє ускладненню внутрішньої діяльності суб’єкта, надмірному зануренню у власний внутрішній світ.

Ключові слова: рефлексивність, рефлексивний досвід, рефлексивний потенціал, рефлексивна компетентність, рефлексивна активність, успішність навчання.

Біографія автора

  • Olena Savchenko, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент, докторант кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Zahray L. D. Poshuk identychnosti u period suspilno-politychnoyi kryzy [Search of the identity in a period of social and political crisis] / L. D. Zahray // Visn. ONU im. I. I. Mechnykova. Psykhologiya. – 2015. – T. 20, vyp. 1 (35). – S. 32−39.
Naidionov M. I. Formuvannіa sуstemу refleksуvnoho upravlinnia v orhanizatsiiakh [Formation of system of reflective management in organizations] / M. I. Naidionov. – K. : Milenium, 2008. – 484 s.
Regush L. A. Psikhologiya prognozirovaniia: uspehi v poznanii budushchego [Psychology of prediction: successes in the cognition of future] / L. A. Regush. – SPb. : Rech, 2003. – 352 s.
Savchenko O. V. Refleksyvna kompetentnist: metody ta protsedury diahnostyky : monohrafiya [Reflective Competence: methods and diagnostic procedures : monograph] / O. V. Savchenko. – Kherson : PP Vyshemyrskyi V. S., 2016. – 286 s.
Savchenko O. V. Refleksyvna kompetentnist osobystosti : monohrafiia [Reflective competence of personality : monograph] / O. V. Savchenko. – Kherson : PP Vyshemyrskyi V. S., 2016. – 593 s.
Savchyn M. Duhovno-osobystisnyi dosvid pedagoga yak chynnyk efektyvnosti yoho profesiinoi diialnosti [Spiritual personal experience of teacher as a factor of the efficiency of his professional activity] / M. Savchyn // Girska shkola ukrayinskyh Karpat. – 2013. – № 8–9. – S. 304–308.
Truievtsev D. V. Ruminatsii v kontekste metakognitsii, neadaptivnykh skhem i psikhicheskoy rigidnosti [Rumination in the context of metacognitions, nonadaptive schemes and mental rigidity] / D. V. Truievtsev, O. A. Sagalakova // Pedagogika i psikhologiia. – 2011. – № 2. – S. 69–72.
Kholodnaya M. A. Kognitivnyie stili. O prirode individualnogo uma [Cognitive styles. About the nature of the individual mind] / M. A. Kholodnaya. – SPb. : Piter, 2004. – 384 s.
Frey B. S. Human behavior: Possibilities Explain Action / B. S. Frey, K. Foppa // Journal of Economic Psychology. – 1986. – Vol. 7. – P. 137−160.
Tversky A. Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases / A. Tversky, D. Kahneman // Science, New Series. – 1974. – Vol. 185, No 4157. – P. 1124−1131.


Література:

Заграй Л. Д. Пошук ідентичності у період суспільно-політичної кризи / Л. Д. Заграй // Вісн. ОНУ ім. І. І. Мечникова. Психологія. – 2015. – Т. 20, вип. 1 (35). – С. 32−39.
Найдьонов М. І. Формування системи рефлексивного управління в організаціях / М. І. Найдьонов. – К. : Міленіум, 2008. – 484 с.
Регуш Л. А. Психология прогнозирования: успехи в познании будущего / Л. А. Регуш. – СПб. : Речь, 2003. – 352 с.
Савченко О. В. Рефлексивна компетентність: методи та процедури діагнос-тики : монографія / О. В. Савченко. – Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. – 286 с.
Савченко О. В. Рефлексивна компетентність особистості : монографія / О. В. Савченко. – Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. – 593 с.
Савчин М. Духовно-особистісний досвід педагога як чинник ефективності його професійної діяльності / М. Савчин // Гірська школа українських Карпат. – 2013. – № 8–9. – С. 304–308.
Труевцев Д. В. Руминации в контексте метакогниций, неадаптивных схем и психической ригидности / Д. В. Труевцев, О. А. Сагалакова // Педагогика и психология. – 2011. – № 2. – С. 69–72.
Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума / М. А. Холодная. – СПб. : Питер, 2004. – 384 с.
Frey B. S. Human behavior: Possibilities Explain Action / B. S. Frey, K. Foppa // Journal of Economic Psychology. – 1986. – Vol. 7. – P. 137−160.
Tversky A. Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases / A. Tversky, D. Kahneman // Science, New Series. – 1974. – Vol. 185, N 4157. – P. 1124−1131.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Savchenko, O. (2016). Рівень сформованості компонентів рефлексивного досвіду як фактор успішності навчання студентів. Психологічні перспективи, 28, 269-282. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-269-282