МОВА ЯК КОГНІТИВНО-ДИСКУРСИВНА ПСИХОМЕХАНІКА СВІДОМОСТІ

Автор(и)

  • Larissa Zasiekina Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Анотація

У статті відображено результати теоретичного й емпіричного дослідження мови як провідного засобу актів усвідомлення інформації та її збереження у свідомості. Встановлено, що зв’язок мови і свідомості опе­раціоналізується в понятті мовної свідомості як психічного відображення, узагальнення і перетворення дійсності засобами мови. Мова як психомеханіка (засіб) свідомості має когнітивну (універсальну, вроджену) та дискурсивну (культурно зумовлену) природу. Когнітивно-дискурсивні особливості мови як засобу усвідомлення емпірично виявляються у крос-культурних дослідженнях. Виходячи з провідної властивості свідомості – інтенціональності, яка спря­мовує свідомість на об’єкти зовнішнього світу з позиції їх функціонального призначення для людини, пред­метом емпіричного дослідження слугують зна­чення слів із виділенням функцій об’єктів, окреслених цими значеннями. У дослідженні взяли участь українські студенти (n=25 осіб, 12 жінок та 13 чоловіків, середній вік 21,7±3,0) Східноєвро­пейського національного універси­тету імені Лесі Українки (м. Луцьк) та американські студенти (n=25 осіб, 15 жінок та 10 чоловіків, середній вік 22,4±3,0) Університету Центрального Арканзасу (м. Конвей, США). Аналіз результатів емпіричного дослідження дав змогу виділити тріади функцій у запропонованих значеннях слів: агентивні, об’єктивні, індивідуальні; агентивні, об’єктивні, ко­лективні; агентивні, суб’єктивні, колективні; агентивні, суб’єктивні, індив­дуальні; неагентивні, суб’єктивні, колективні; неагентивні, об’єктивні, індиві­дуальні; неагентивні, суб’єктивні, індивідуальні; неагентивні, об’єктивні, колективні. Розподіл цих функцій у значеннях слів, запропонованих українськими й амери­канськими студентами, дає змогу визначити когнітивно-дискурсивні особли­вості мови як засобу усвідомлення об’єктів зовнішнього світу. Когнітивні особливості полягають у функціонуванні лексикону, ментальної  граматики, мозко­вої активності людини, неусвідомленої діяльності й інтенціонал­ності свідомості. Дискурсивні особливості мови як психомеханіки свідомості характеризуються переважанням неагентивних, суб’єктивних, індивідуальних функцій об’єктів у значеннях американських студентів та агентивних, суб’єктив­них, індивідуальних і неагентивних, об’єктивних, колективних функцій об’єктів у значеннях україн­ських студентів.

Ключові слова: свідомість, мовна свідомість, мова, інтенціональність, пси­хомеханіка, агентивні / неагентивні, індивідуальні / колективні, об’єктивні / суб’єк­тив­ні функції.

Біографія автора

  • Larissa Zasiekina, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, про­фесор, завідувач кафедри загальної та соціальної психології Схід­но­європейського національного університету імені Лесі Українки.

Посилання

Agafonov A. Kognitivnaya psichomechanika soznaniya ili kak soznaniye
prinimaet reshenie pro osoznanie [Cognitive psychomechanics of consciousness or
how consciousness makes decision about awareness] / A. Agafomnov. – Samara :
Bahram-M, 2007. – 336 p.
Vygotsky L. S. Myshlenie i rech [Thinking and speech] / L. S. Vygotsky. –
Moscow : Labirint, 2001. – 368 p.
Krasnyh V. V. Osnovy psicholingvistiki i teorii komunikatsii [Fundamentals of
psycholinguistics and theory of communications] / V. V. Krasnyh. – Мoscow :
ITDGK «Gnothis», 2001. – 270 p.
Leontyev A. A. Osnovy psicholingvistiki [Fundamentals of psycholinguistics] /
А. А. Leontyev. – Moscow : Academy, 2005. – 288 p.
Leontyev A. N. Izbrannye psichologicheskie proizvedenia [Selected psychological
works] / ed. V. V. Davydoff, V. P. Zinchenko.– Мoscow : Pedagogics, 1983. –
P. 1. – 392 p.
Field J. Psicholingvistika: klyuchevye kontsepty [Psycholinguistics: basic
concepts. Encyclopedia of terms] / J. Field. – Мoscow : LKI, 2012. – 344 p.
7. Colman A. Dictionary of psychology. – Oxford : Oxford University Press. – 844 p.
8. Jackendoff R. Language, Consciousness, Culture / R. Jackendoff. – Cambridge :
The MIT Press, 2007. – 403 p.
9. Jedynak M. The impact of vision deficit on syntactic, semantic, and phonologic
metalinguistic awareness // Challenging of information society and applied
psycholinguistics – Proceedings of the X International Congress of ISAPL. – M. :
RUDN, 2013. – P. 49–50.
10. Nisbett R. E., Wilson T. D. Telling more than we can know: Verbal reports on
mental processes // Psychological Review. – Vol 84 (3). – 1977. – P. 231–259.
11. Searle J. The Construction of Social Reality / J. Searle – N. Y. : Simon &
Schuster, 1995. – 240 p.
12. Zasiekina L. Language and culture impact on individual intelligence // Challenging
Tasks for Psycholinguistics in the New Century. – Katowice : University of
Silesia. – P. 256–262.
13. Zasiekina L. Culture effects on cognition and language in psycholinguistic
experiment // Challenging of information society and applied psycholinguistics –
Proceedings of the X International Congress of ISAPL. – M. : RUDN, 2013. –
P. 52–53.

Література
1. Агафонов А. Когнитивная психомеханика сознания, или Как сознание не-
осознанно принимает решение об осознании. – Самара : Бахрам-М, 2007. –
336 с.
2. Выготский Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготский. – М. : Лабиринт, 2001. –
368 с.
3. Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации /
В. В. Красных. – М. : ИТДГК «Гнозис», 2001. – 270 с.
4. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики : учеб. для студ. высш. учеб.
завед. / А. А. Леонтьев. – М. : Смысл ; Академия, 2005. – 288 с.
5. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения : в 2-х т. Т. 1 / под
общ. ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко и др.]. – М. : Педагогика, 1983. – 392 с.
6. Филд Дж. Психолингвистика: ключевые концепты. Энциклопедия терминов. –
М. : Изд-во ЛКИ, 2012. – 344 с.
7. Colman A. Dictionary of psychology. – Oxford : Oxford University Press. – 844 p.
8. Jackendoff R. Language, Consciousness, Culture / R. Jackendoff. – Cambridge :
The MIT Press, 2007. – 403 p.
9. Jedynak M. The impact of vision deficit on syntactic, semantic, and phonologic
metalinguistic awareness // Challenging of information society and applied
psycholinguistics – Proceedings of the X International Congress of ISAPL. – M. :
RUDN, 2013. – P. 49–50.
10. Nisbett R. E., Wilson T. D. Telling more than we can know: Verbal reports on
mental processes // Psychological Review. – Vol 84 (3). – 1977. – P. 231–259.
11. Searle J. The Construction of Social Reality / J. Searle – N. Y. : Simon &
Schuster, 1995. – 240 p.
12. Zasiekina L. Language and culture impact on individual intelligence // Challenging
Tasks for Psycholinguistics in the New Century. – Katowice : University of
Silesia. – P. 256–262.
13. Zasiekina L. Culture effects on cognition and language in psycholinguistic
experiment // Challenging of information society and applied psycholinguistics –
Proceedings of the X International Congress of ISAPL. – M. : RUDN, 2013. –
P. 52–53.

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті