ЗВ’ЯЗОК ПОКАЗНИКІВ РОБОЧОЇ ПАМ’ЯТІ З УСПІШНІСТЮ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Dmytro Vlasiuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Анотація

У статті проведено порівняльний аналіз останніх досліджень із проблеми зв’язку показників робочої пам’яті з плинним інтелектом. Наведено огляд мало­відомої у вітчизняній психології моделі робочої пам’яті Алана Бедлі, а також основних підходів до розвитку робочої пам’яті. Висвітлено практику розвитку плинного інтелекту дітей методом тренування обсягу робочої пам’яті й дві протилежні позиції в питанні можливостей розвитку плинного інтелекту, аргу­ментовано кожну зі сторін. Зроблено висновок про необхідність проведення констатуючого емпіричного дослідження зв’язку показників розвитку елементів моделі робочої пам’яті А. Бедлі та розумового розвитку. Оскільки оцінка розумового розвитку за допомогою матричних текстів на інтелект викликає достатньо аргументовану критику, запропоновано оцінити зв’язок показників робочої пам’яті й академічної успішності молодших школярів. В умовах відсут­ності стандартизованих методів оцінки розроблено п’ять експерименталь­них процедур, спрямованих на оцінку різних елементів моделі робочої пам’яті. Вибірка емпіричного дослідження складалася із 60 учнів 3-х класів. У ре­зультаті кореляційного аналізу отриманих результатів виявлено низку ста­тистично значущих кореляцій між результатами виконання завдань на діагнос­тику рівня розвитку мнемічних здібностей і академічною успішністю з мате­матики та мов. Показано, що 33–72 % відмінностей в успішності між учнями з окремих предметів може бути пояснено за рахунок відмінностей між результа­тами мнемічної діяльності. Зроблено висновок про значущість ступеня розвит­ку мнемічних здібностей для академічної успішності й необхідності пошуку і перевірки методів їх розвитку.

Ключові слова: робоча пам’ять, модель А. Бедлі, розвиток плинного інтелекту, молодші школярі.

Біографія автора

  • Dmytro Vlasiuk, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Посилання

Alloway T. P. Working Memory, Reading and Mathematical Skills in Children
with Developmental Coordination Disorder // Journal of Experimental Child
Psychology . – 2007. – No 96. – Р. 20–36.
Baddeley A. D. Working memory. In G. A. Bower (ed.) / A. D. Baddeley,
G. J. Hitch // Recent Advances in Learning and Motivation, Vol. 8. – New York :
Academic Press. – 1974. – P. 47–89.
Baddeley A. D. The episodic buffer: a new component of working memory?
Trends in Cognitive Sciences. – 2000. – № 4. – Р. 417–423.
Gathercole S. E. Working memory and learning during the school years. Proceedings
of the British Academy. – 2004. – No 125. – Р. 365–380.
Working Memory Training May Increase Working Memory Capacity but Not
Fluid Intelligence / T. L. Harrison, Z. Shipstead, K. L. Hicks, D. Z. Hambrick,
T. S. Redick, R. W. Engle // Psychological Science December. – 2013. – Vol. 24,
no. 12. – Р. 2409–2419.
Jaeggi S. M. Improving fluid intelligence with training on working memory /
S. M. Jaeggi, M. Buschkuehl, J. Jonides, W. J. Perrig // Proceedings of the National
Psychological Prospects. Issue 23, 2014
76
Academy of Sciences of the United States of America. – 2008. – № 105 (19).–
Р. 6829−6833.
Jaeggi S. M. Short and long-term benefits of cognitive training / Jaeggi S. M.,
Buschkuehl M., Jonides J., Shah P. // Proceedings of the National Academy of
Sciences of the United States of America. – 2000. – № 108. – Р. 10081–10086.
Miller G. A. Plans and the Structure of Behavior / Miller G. A., Galanter E.,
Pribram K. H. – New York : Holt, Rinehart & Winston, 1960.
Pigarev A. Ju. Razvitie tekuchego intellekta s pomoshh’ju komp’juternyh trenazherov
rabochej pamiati [The development of current intelligence by computer trainers of
working memory] // Psihologija obuchenija. – 2011. – No 6. – S. 120–127.
Redick T. S. No evidence of intelligence improvement after working memory
training: A randomized, placebo-controlled study / T. S. Redick, Z. Shipstead,
T. L. Harrison, K. L. Hicks, D. E. Fried, D. Z. Hambrick, R. W. Engle // Journal of
Experimental Psychology: General. – 2013. – No 142. – Р. 359–379.
Sternberg R. J. Increasing fluid intelligence is possible after all // Proceedings of
the National Academy of Sciences of the United States of America. – 2008. – No 105
(19). – Р. 6791−6792.

Література:

Alloway T. P. Working Memory, Reading and Mathematical Skills in Children
with Developmental Coordination Disorder // Journal of Experimental Child
Psychology . – 2007. – No 96. – Р. 20–36.
Baddeley A. D. Working memory. In G. A. Bower (ed.) / A. D. Baddeley,
G. J. Hitch // Recent Advances in Learning and Motivation, Vol. 8. – New York :
Academic Press. – 1974. – P. 47–89.
Baddeley A. D. The episodic buffer: a new component of working memory?
Trends in Cognitive Sciences. – 2000. – № 4. – Р. 417–423.
Gathercole S. E. Working memory and learning during the school years. Proceedings
of the British Academy. – 2004. – No 125. – Р. 365–380.
Working Memory Training May Increase Working Memory Capacity but Not
Fluid Intelligence / T. L. Harrison, Z. Shipstead, K. L. Hicks, D. Z. Hambrick,
T. S. Redick, R. W. Engle // Psychological Science December. – 2013. – Vol. 24,
no. 12. – Р. 2409–2419.
Jaeggi S. M. Improving fluid intelligence with training on working memory /
S. M. Jaeggi, M. Buschkuehl, J. Jonides, W. J. Perrig // Proceedings of the National
Psychological Prospects. Issue 23, 2014
76
Academy of Sciences of the United States of America. – 2008. – № 105 (19).–
Р. 6829−6833.
Jaeggi S. M. Short and long-term benefits of cognitive training / Jaeggi S. M.,
Buschkuehl M., Jonides J., Shah P. // Proceedings of the National Academy of
Sciences of the United States of America. – 2000. – № 108. – Р. 10081–10086.
Miller G. A. Plans and the Structure of Behavior / Miller G. A., Galanter E.,
Pribram K. H. – New York : Holt, Rinehart & Winston, 1960.
Pigarev A. Ju. Razvitie tekuchego intellekta s pomoshh’ju komp’juternyh trenazherov
rabochej pamiati [The development of current intelligence by computer trainers of
working memory] // Psihologija obuchenija. – 2011. – No 6. – S. 120–127.
Redick T. S. No evidence of intelligence improvement after working memory
training: A randomized, placebo-controlled study / T. S. Redick, Z. Shipstead,
T. L. Harrison, K. L. Hicks, D. E. Fried, D. Z. Hambrick, R. W. Engle // Journal of
Experimental Psychology: General. – 2013. – No 142. – Р. 359–379.
Sternberg R. J. Increasing fluid intelligence is possible after all // Proceedings of
the National Academy of Sciences of the United States of America. – 2008. – No 105
(19). – Р. 6791−6792.

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Vlasiuk, D. (2014). ЗВ’ЯЗОК ПОКАЗНИКІВ РОБОЧОЇ ПАМ’ЯТІ З УСПІШНІСТЮ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Психологічні перспективи, 23, 65-76. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/198