ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕНДЕНЦІЇ ОСОБИСТІСНИХ ПРОЯВІВ СТУДЕНТІВ ІЗ РІЗНИМИ ТИПАМИ ЖИТТЄВИХ РОЛЕЙ

Автор(и)

  • Anastasiia Odintsova Херсонський державний унiверситет image/svg+xml

Ключові слова:

життєва роль, типологія життєвих ролей, особистісні прояви

Анотація

У статті висвітлено результати емпіричного дослідження взаємозв’язку між типом життєвої ролі й особистісними проявами людини. У роботі представлено власну типологію життєвих ролей, що побудована на основі зіставлення по­няття «роль» із такими поняттями, як «життєва позиція», «життєва лінія», «стратегія життя», «сенс життя», «життєва перспектива». Типологію ролей відносно концепції життєвого шляху особистості представлено у вигляді пар­них конструктів: аксіологічно-змістові й аксіологічно-нейтральні ролі; послідовні та непослідовні ролі; активні та пасивні ролі; смислоутворюючі та смисло­нейтральні ролі; свідомі та несвідомі ролі. В основній частині роботи наведені результати дослідження, у якому взяли участь особи віком від 18 до 22 років. Серед емпіричних методів дослідження було застосовано авторську анкету «Ставлення до власної ролі», методику багатофакторного дослідження осо­бистості Кеттела (форма С), тест «Сенс-життєві орієнтації», методика КОЗ та копінг-тест Лазаруса. На емпіричному рівні виявлено співвідношення між до­мінуючим типом життєвої ролі та особистісними якостями, цілеспрямо­ваністю, способом подолання життєвих труднощів, рівнем комунікативних та органі­заторських здібностей. За результатами факторного аналізу було виділено три фактори, що дали можливість виділити та проаналізувати різноманітні став­лен­ня юнаків до власної ролі. До першого фактору, разом з особистісними по­казниками, увійшли активні – пасивні життєві ролі; до другого – послідовні – непослідовні, смислоутворюючі – смислонейтральні та свідомі – несвідомі ролі; до третього фактору – аксіологічно-змістові – аксіологічно-нейтральні життєві ролі. Установлено що виконання ролі може розглядатися як процес активної чи пасивної взаємодії, як засіб досягнення поставленої мети та як спосіб само­ви­раження. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше на емпіричному рівні було досліджено взаємозв’язок між типом життєвої ролі й особистісними проявами людини. Отримані результати можуть бути використані для ство­рення програм факультативних і тренінгових занять.

Біографія автора

  • автор Anastasiia Odintsova, афіліація Херсонський державний унiверситет

    асистент кафедри загальної та со­ціальної психології Херсонського державного університету

Завантаження

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Odintsova, A. (2014). ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕНДЕНЦІЇ ОСОБИСТІСНИХ ПРОЯВІВ СТУДЕНТІВ ІЗ РІЗНИМИ ТИПАМИ ЖИТТЄВИХ РОЛЕЙ. Психологічні перспективи, 23, 239-252. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/250