ЕМОЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ЖІНКИ В ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ МАТЕРИНСЬКОЇ РОЛІ

Автор(и)

  • Zoreslava Kryzhanovska Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

жінка, материнство, материнські функції, «емоційне виго¬рання», тип взаємин із дитиною.

Анотація

У статті викладено результати теоретичного й емпіричного дослідження емо­ційного супроводу жінки в процесі реалізації материнської ролі. Опрацю­вання цієї проблеми в науковій думці дало змогу встановити складну структуру материнської ролі в житті жінки, її важливість для розвитку дитини, мно­жинність культурних та індивідуальних варіантів прояву. Обґрунтовано до­цільність здійснення дослідження емоційних особливостей жінки в процесі реалізації материнської ролі. Мета першого етапу емпіричної програми – формування груп вибірок досліджуваних: до першої увійшли жінки-матері, рівень «емоційного вигорання» яких був низьким та помірно-середнім, у той час як до другої – з високими показниками за цією ознакою. Відмінності в по­казниках «емоційного вигорання» двох досліджуваних груп виявлено на ста­тистично значущому рівні. Ми припускаємо, що ці результати зумовлені саме процесом виконання жінкою своєї материнської ролі. Продовження ви­вчення емоційних характеристик жінок під час реалізації ними материнської ролі засвідчило, що матерів, які не переживають «емоційного вигорання» в процесі виховання дитини, характеризує гарне самопочуття, активна позиція та пози­тивний настрій. Останній етап діагностичної програми був зорієнтований на вивчення особливостей типу взаємин із дитиною в жінок двох досліджуваних груп. Порівняння та зіставлення результатів засвідчує наявність відмінностей у групах досліджуваних: для жінок, емоційні переживання яких носять пози­тивний характер, взаємодія з дитиною здебільшого гармонійна. Вони пози­тивно налаштовані на свою дитину: чутливі до її потреб, творчі у взаємодії з нею, не обмежують її самостійність та активність. Жінки з підвищеними по­казниками емоційного виснаження продемонстрували труднощі у взаємодії з дитиною: у них виявилося недостатньо розвинене почуття прийняття та любові, нерозу­міння дитячих бажань, неадекватне оцінювання дитячих можливостей. Підсу­мовуючи результати наукових пошуків, варто відзначити, що вико­нання жінкою материнської ролі здатне супроводжуватись і позитивними, і не­га­тивними емоційними станами, котрі мають свій вплив на безпосередню взаємо­дію з дитиною.

Біографія автора

  • автор Zoreslava Kryzhanovska, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвро­пейського національного університету імені Лесі Українки.

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають