РОЗРОБЛЕННЯ Й АПРОБАЦІЯ ОПИТУВАЛЬНИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСИВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Tamilia Dotsevich Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda , Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

Анотація

У статті представлено результати розробки теоретичної моделі й емпі­ричної перевірки методики дослідження педагогічної рефлексивності викла­дача, викладено погляди зарубіжних і вітчизняних авторів на рефлексивність як професійно важливу якість викладача вищої школи. Подано теоретичні підходи до поняття  «педагогічна рефлексивність викладача вищої школи», ре­зультати стандартизації методики «Опитувальник педагогічної рефлексив­ності виклада­ча», визначено її валідність і надійність. Отримана факторна струк­тура опиту­вальника, представлена творчим, фасилітативним, когнітивним, ціннісно-смис­ло­вим, афективним та конативним компонентами. Опитувальник містить 42 твердження, які відображають параметри педагогічної рефлекcивності викла­дача вищої школи й може використовуватись у практичній діяльності педагога ВНЗ. Встановлені зв’язки між педагогічною й особистісною рефлексивністю, абно­тив­ністю, метакогнітивною включеністю й обізнаністю. Опитувальник має ви­соку тест-ретестову надійність і може бути використаний для вивчення педагогічної рефлексивності в метакогнітивному досвіді викладача вищої школи. Результати дослідження засвідчують, що педагогічна рефлексивність – своєрідне психологічне явище, яке розкриває усвідомленість і спрямованість педагога вищої школи на оптимальне здійснення власної професійної діяльності й реалі­зується через його думки (когнітивний, творчий компоненти), переживання (афективний і ціннісно-смисловий компоненти) та дійову активність (фасилі­та­тивний і конативний компоненти). Рефлексивність є базовим регулятивним компонентом метапізнання, яке є концептуально ширшим, ніж процес рефлексії завдяки його функціонуванню як сукупності рефлексивних навичок. Рефлексія як процес саморегуляції діяльності представляє одну із форм метапізнання.

Ключові слова: педагогічна рефлексивність, метапізнання, абнотивність, психометричні дослідження.

Біографія автора

  • автор Tamilia Dotsevich, афіліація Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

    докторант Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Dotsevich, T. (2014). РОЗРОБЛЕННЯ Й АПРОБАЦІЯ ОПИТУВАЛЬНИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСИВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ. Психологічні перспективи, 23, 99-112. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/203