ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО ЯК ЧИННИК АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ ДО УМОВ НАВЧАННЯ У ВИЩОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-267-280Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми психологічної адаптації студен- тів-першокурсників до умов навчання у вищому закладі освіти, а також тому, якими є глибинні особистісні чинники успішної адаптації. Припускаємо, що образ майбутнього, як складне інтегральне утворення, що включає в себе ціннісні орієнтації й перші життєві плани, як плановані, так і очікувані події, засвоєні стереотипи соціальної поведінки, елементи самооцінки, установки та емоційне ставлення до майбутнього, є саме тим визначальним фактором, що сприяє ви- бору студентом успішної стратегії адаптації до умов навчання у вищому закладі освіти. Образ майбутнього – це структурний елемент психологічного часу осо- бистості, який становить собою узагальнену візуалізацію моделі її власного майбутнього, що є результатом антиципації нею майбутнього (його близької, середньої і віддаленої перспектив).
Як правило, проблема адаптації порушується стосовно нових, незнайомих для індивіда ситуацій, які мають для нього істотне та життєво важливе значен- ня. Це означає, що не адаптованість, «не пристосованість» може з високою ймовірністю призводити до психічного неблагополуччя індивіда, стану дистре- су, серйозної загрози для його життєвих інтересів. Неадаптованість проявля- ється в неадекватному розумінні ситуації, у такому способі дій, який підвищує несприятливість ситуації, її загрозливість.
Наведено результати досліджень, які представляють з одного боку найти- повіші проблеми першокурсників та ступінь успішності їх адаптації до умов вищого навчального закладу. З іншого − зміст і ключові характеристики образу майбутнього. Аналіз результатів засвідчує, що образ майбутнього безпосеред- ньо впливає на процеси цілепокладання і пов’язаний з такими утвореннями, як мрії, цілі, життєві програми та плани особистості.Питання майбутнього для молоді стає центральним і вимагає активного вибудовування шляхів і способів досягнення своїх цілей. Рефлексивний рівень особистості в молодому віці до- зволяє доволі детально описати своє уявне майбутнє, усвідомити перспективу досить значного проміжку часу, завдяки чому вона реалістично уявляє навіть віддалене майбутнє. Успішно адаптовані першокурсники мають значно чіткі- ший і більш структурований образ майбутнього, бачення дальшої перспективи і більш насичене життя у рефлексивному прогнозуванні власного майбутнього. Також вони в більшій мірі є професійно орієнтованими.
Ключові слова: адаптація, образ майбутнього, самовизначення, стратегія життя, часова перспектива, психологічний вік, ціннісні орієнтації.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
