Соціально-ідентифікаційний профіль сепараційної тривоги у процесі лікування підлітків

Автор(и)

  • Petro Hayduchyk Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський націо­нальний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-57-70

Анотація

У статті презентовано теоретико-методологічне та емпіричне обґрунтування змісту соціально-ідентифікаційної детермінації переживання сепараційної тривоги підлітків, які перебувають на стаціонарному лікуванні. Окреслено основні аспекти запропонованої дослідницької позиції теоретичного аналізу й розробки програми емпірико-діагностичного вивчення. Теоретична концептуалізація проблеми торкається розгляду аспектів прояву сепараційної тривоги в підлітковому віці. Конкретизовано зміст, рівні та форми сепараційної тривоги та специфіку моделей соціальної ідентифікації людини. Відзначено специфічність дослідження сепараційної тривоги на когнітивно-поведінковому рівні її прояву, що визначається через досягнення соціальної ідентичності підлітка. Розроблена програма емпіричного дослідження, а також комплекс використаних методів математичної обробки результатів дослідження дають змогу
конкретизувати соціально-ідентифікаційний профіль прояву сепараційної тривоги підлітків у ході лікувальної реабілітації: збільшення показників тривожності вміщує ознаки виражених сепараційних переживань у вигляді надійної прив’язаності до матері та соціально-ідентифікаційних характеристиках заниженої самооцінки, несформованої самокритики й незадоволеності собою, що в особистісно-поведінковій сфері характеризує цих дітей як підозрілих, ворожих і депресивних; низький фон тривожності підтверджує прояв сепараційних переживань у вигляді уникаючої прив’язаності до батька й тривожно-амбівалентної прив’язаності до матері та соціально-ідентифікаційних характеристиках розвиненої самокритики та моральності, що в особистісно-поведінковій сфері найвиразнішими робить комунікабельність, сформовану силу волі та розвинутість уяви.

Ключові слова: сепарація, сепараційна тривога, соціальна ідентифікація, соціально-ідентифікаційний профіль, підліток.

Біографія автора

  • автор Petro Hayduchyk, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський націо­нальний університет імені Лесі Українки
    здобувач Східноєвропейського націо­нального університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hayduchyk, P. (2016). Соціально-ідентифікаційний профіль сепараційної тривоги у процесі лікування підлітків. Психологічні перспективи, 28, 57-70. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-57-70