ДИСКУРС ЯК МІЖДИСЦИПЛІНАРНЕ ПОНЯТТЯ ТА ЙОГО ПСИХОЛОГІЧНІ ВИМІРИ

Автор(и)

  • Natalia Saveliuk Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy named after. Taras Shevchenko , Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія ім. Тараса Шевченка

Ключові слова:

дискурс, спілкування, комунікація, мовлення, ідеологія, текст, дискурсивна психологія

Анотація

У статті проаналізовано «дискурс» як важливу міждисциплінарну категорію сучасної постнекласичної науки та системотвірне поняття дискурсивної пси­хології. Розглянуто його етимологію, що своїми коренями сягає традицій ла­тинського словотворення і має продовження у французькому мовному сере­довищі. Описано базові теоретико-методологічні контексти інтерпретації: лінг­вістичний, соціологічний, семіотичний. Згадано «першу й другу хвилі лінгвіс­тичного повороту» в гуманітарних і соціальних науках, у тому числі «дискур­сивний поворот» («друга когнітивна революція»), як передумови активного запро­вадження «дискурсу» в науковий обіг. Указано на два основні «дискур­сивні табори» зарубіжної психолінгвістики – «етнометодологічно інспірований» підхід (Дж. Поттер, Д. Едвардс, М. Уетерелл) й підхід, «навіяний авторитетом М. Фуко» (Я. Паркер), а також відомі вітчизняні наукові школи, у межах яких досліджуються різні види й жанри дискурсів – Волинську школу психо­лінгвістики (Л. Засєкіна, С. Засєкін) і Київську школу психологічної герме­невтики (Н. Чепелєва, М. Смульсон та ін.).

Обґрунтовано, що, попри окремі вагомі напрацювання й активізацію впро­довж останнього часу використання українськими психологами поняття «дискурс», залишається тенденція за відповідної інтерпретації посилатися на дефініції зі суміжних галузей знання, тоді як власне психологічні його виміри все ще недостатньо розкриті. Описано специфіку зазначеної категорії поряд зі «спілку­ванням», «комунікацією», «мовленням», що передбачає, зокрема, докладний аналіз не лише семантичних або стилістичних особливостей певного повідом­лення, а й того, «хто саме щось сказав, кому, як і з якою метою», із допомогою яких не лише мовних, а й екстралінгвістичних засобів. Як перспективи по­дальших досліджень розглянуто вивчення психологічних аспектів різних типів і жанрів суспільно важливих дискурсів, насамперед релігійного дискурсу як сут­тє­вого складника антропоморфізованого життєвого простору людини в соціумі.

 

Біографія автора

  • автор Natalia Saveliuk, афіліація Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy named after. Taras Shevchenko, Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія ім. Тараса Шевченка

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають