ВІКОВА ДИНАМІКА ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Myxajlo Кots Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • О. Polishchuk Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

діти з особливими потребами, професійне самовизначення.

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз та емпіричне дослідження вікової динаміки професійного самовизначення дітей з особливими потребами (7–11-ті класи), які мають вади психофізичного розвитку. Розкрито сутність і значення процесу професійного самовизначення учнів з особливими потребами, які навчаються в спеціалізованому навчально-реабілітаційному центрі. Указано, що значна частина молодих людей, які мають вади психофізичного розвитку, стикається із серйоз­ними проблемами, пов’яза­ними з вибором професії, профілю подальшої освіти, подальшим працевлашту­ванням. Мета наукового пошуку – виявити та дослі­дити закономірності й особли­вості професійного самовизначення в дітей з особливими потребами в різні вікові періоди.

Обґрунтовано, що своєрідність інтелектуального та фізичного розвитку дітей з інтелектуальною недостатністю не дає можливості ставити пи­тання про вільний вибір професії самим школярем, на відміну від учнів за­гально­освітньої школи. В емпіричному дослідженні брали участь школярі Луцького навчально-реабілітаційного центру. Досліджено, що найбільш чітко виражена схильність до певного типу професій відстежується в учнів 9-х та 11-х класів. Найменш чітко виражена схильність до певного типу професій у 7-х та 10-х класах. Віковий період семикласників характеризується широким діапазоном інтересів і пізнавальною активністю. Учні в 10-му класі характеризуються невизначеністю та страхом перед дорослим життям, а також розумінням того, що в них є ще час для роздумів над майбутнім життям. Досліджено показники сформованості інтересів у випускних класах (9-ті і 11-ті класи), які вказують на специфіку цього вікового періоду – перебування в ситуації вибору подальшого освітнього шляху й до якої сфери професійної діяльності варто готуватись у майбутньому; визначено чіткі відмінності в мотиваційних комплексах учнів на різних вікових етапах розвитку.

 

Біографія автора

  • автор Myxajlo Кots, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати