АКТИВІЗАЦІЯ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСІБ ВІКОВОЇ КАТЕГОРІЇ 50+: РЕСУРСНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Natalia Vichalkovska Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Oksana Ivanashko Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

адаптація, психологічний ресурс, активізація, самореалізація, самоорганізація, похилий вік, рефлексія.

Анотація

У статті розглянуто результати дослідження психологічних особливостей осіб вікової категорії 50+, особливості прояву їхньої активності до самореалі­зації як динамічного утворення, що визначає ресурсні можливості розвитку людини та її здатності до оволодіння й продуктивного виконання різних видів діяльності, формування особистісних компетенцій, які розширюють економічні та соціальні можливості людей категорії 50+. Актуальність теми дослідження пов’язана із сучасними уявленнями про неперервність процесу розвитку осо­бистості протягом життя, коли підвищений інтерес до цієї проблеми обумов­лений демографічним старінням населення і пошуком глобальних світових стратегій оптимізації шляху світового співтовариства з окремою розробкою програм розвитку осіб вікової категорії 50+. Вивчення активізації самореалізації осіб вікової категорії 50+ пов’язане з організацією навчання дорослих у межах соціально-психологічної концепції неперервності навчання.

Зроблено висновок, що активізація самореалізації осіб вікової категорії 50+ як творчо активного психологічного ресурсу залежить від таких чинників, як адаптація до нових умов життя в похилому віці, рівень рефлексії та збере­женості активного психологічного ресурсу. Припускаємо, що способи адаптації залежать від індивідуально-психологічних особливостей. Особистісні харак­те­ристики виступають фактором успішності процесу адаптації літньої людини до пенсійного статусу.

Важливими умовами повноцінного розвитку людини є її усвідомлене прагнення до максимально повного розкриття й реалізації власних потенційних можливостей, спроможність самостійно визначати свій життєвий шлях і до­сягати поставлених цілей. Водночас теорія особистісного росту й саморозвитку, заснована на тезах про позитивну природу людини, цінність кожної особис­тості, може розглядатися як моральний ідеал, необхідний сучасному україн­ському суспільству.

 

Біографії авторів

  • автор Natalia Vichalkovska, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

  • автор Oksana Ivanashko, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають