Аналіз методів впливу на дитину в роботах Степана Балея

Автор(и)

  • Anastasia Yatyshchuk G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine , Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-328-340

Анотація

З’ясовано, що вчений С. Балей створив і науково обґрунтував власну послідовну систему виховання особистості дитини. Це логічна система, яка ґрунтується на гуманістичній меті виховання, розумінні його чинників, охоплює такі взаємопов’язані й взаємозалежні елементи, як принципи, зміст і методи виховання. Учений, будучи послідовним прихильником гуманістичних ідей, визначив основні принципи виховання, указавши на їх тісний взаємозв’язок, зокрема виділив як основні принципи гуманізму, суб’єктивності, природовідповідності, врахування вікових та індивідуальних особливостей у процесі виховання. С. Балей був одним із небагатьох психологів, які пропонували враховувати особливості темпераменту дитини в процесі виховання та навчання. Важливу мету виховання учений убачав у рівномірному та справедливому розвитку всіх сил дитини, її здібностей тією мірою, яка їй відпущена. При цьому основою виховного процесу є культурно-історичний, психологічний, теологічний компоненти. До факторів, які впливають на виховання дитини, С. Балей відносив сім’ю, державу, церкву, визначивши специфічну роль кожного з них у вихованні. Учений був переконаний, що всі чинники пов’язані між собою, впливають один на одного, при цьому дефіцит будь-якої ланки виховання
спричиняє однобокий розвиток особистості дитини. Методи виховання, що їх запропонував С. Балей, – це чітка система засобів виховного впливу на особистість дитини. До методів виховання він відносив вимогу, настанову, нагадування, пораду, похвалу, умовляння. Учений пропагував насамперед педагогічні методи, спрямовані на заохочення дитини, і вкрай негативно ставився до застосування в процесі виховання покарання, уважаючи, що воно викликає в дітей почуття сорому, страху, приниження.

Ключові слова: дисципліна, характер, виховання, самовиховання, покарання, педагогічні методи.

Біографія автора

  • автор Anastasia Yatyshchuk, афіліація G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
    аспірант Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті