РИЗИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗДОРОВ’Я: ВІД «НЕАДЕКВАТНОГО» СТИЛЮ КЕРІВНИЦТВА ДО ТРАНСФОРМАЦІЙ ПРОФЕСІЙНОГО САМОСТАВЛЕННЯ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Tetyana Dziuba Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-39-50

Ключові слова:

професійне здоров’я, ризики професійного здоров’я професійне самоставлення, «неадекватний» стиль керівництва.

Анотація

У статті вміщено результати емпіричного дослідження ризиків професійного здоров’я педагогів, зокрема особливостей трансформацій професійного са­моставлення педагога під впливом «неадекватного» стилю керівництва. Визначено ключові поняття досліджуваної проблеми: професійне здоров’я, ризики профе­сійного здоров’я, професійне самоставлення й «неадекватний» стиль керівництва. Підкреслено, що деструктивні ознаки професійного самоставлення (неадекватна самооцінка та негативна оцінка педагогом своєї праці) формуються під впливом різноманітних факторів професійного середовища. «Неадекватний» стиль керів­ництва розглянуто як один із таких факторів трансформацій професійного само­ставлення, що суттєво впливає на професійне здоров’я педагога. Наведено й прокоментовано результати емпіричного дослідження особливостей взаємо­зв’язків між фактором «неадекватний» стиль керівництва (використано авторський опитувальник «Ризики професійного здоров’я») та окремими показниками про­фесійного самоставлення (методика К. В. Карпінського, О. М. Колишко). Проана­лізовано достовірно значущі закономірності прямих і непрямих кореляційних зв’язків за такими показниками, як інтегративна шкала «самоефективність у професії», що складається зі шкал «самокерівництво в професії» та «самооцінка особистісного зростання в професії»; «внутрішня конфліктність особистісного зростання в професії»; «самоприниження в професії». Зроблено висновок, що вплив «неадекватного» стилю керівництва на професійне самоставлення педагога містить низку суттєвих небезпечних ознак для його професійного здоров’я: підвищує тривожність, вразливість працівника; руйнує в нього надію на добре ставлення до нього й на успіхи професійного кар’єрного зростання; проектується в негативному, недовірливому або недоброзичливому ставленні до інших суб’єктів професійної діяльності.

Біографія автора

  • автор Tetyana Dziuba, афіліація Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної, вікової та практичної психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка

Завантаження

Опубліковано

2017-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Dziuba, T. (2017). РИЗИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗДОРОВ’Я: ВІД «НЕАДЕКВАТНОГО» СТИЛЮ КЕРІВНИЦТВА ДО ТРАНСФОРМАЦІЙ ПРОФЕСІЙНОГО САМОСТАВЛЕННЯ ПЕДАГОГА. Психологічні перспективи, 30, 39-50. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-39-50