СОЦIАЛЬНО-ПСИХОЛОГIЧНI ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СУДЕНТIВ ДУХОВНИХ ВНЗ
Анотація
У статті подано теоретичний аналiз особливостей та умов професійного становлення студентiв духовних вищих навчальних закладів у контексті соціалізації. Описано три ступені соціалізації, які проходить кожен студент під час навчання у ВНЗ. Розглянуто роль студентської групи та її вплив на процес професійного становлення студента. Проаналізовано особливості професії богослова, виділено основні напрями роботи та відповідно психологічні якості для їхнього виконання. Професійне становлення студентів у духовному ВНЗ відбувається в особливих соціально-психологічних умовах: духовні ВНЗ – навчальні заклади закритого типу, що передбачають добровільно-вимушену соціальну депривацію; наявність чіткого розпорядку дня та церковного уставу, за порушення якого можливе відрахування із ВНЗ; перевага професійного виховання над навчанням, що спрямоване на духовне зростання та самодисципліну; нерозривнiсть теорiї та практики пiд час навчання, що забезпечується завдяки розташуванню духовного ВНЗ на території храмів. Усі ці соціально- психологічні умови забезпечують якісний відбір студентів, які під час чи після закінчення навчання визначаються у своєму професійному та життєвому виборі. Виділено подібні риси у професійній підготовці богословів та військовослужбовців. На основі здійсненого теоретичного аналізу розроблено модель професійного становлення студентів духовних ВНЗ у контексті соціалізації особистості, яка складається зі ступенів соціалізації, чинників, критеріїв та умов професійного становлення. Результати дослiдження можна застосовувати в навчальному процесi та програмах психологiчного супроводу студентiв богословського факультету ВНЗ.
Ключовi слова: професійне становлення, соціалізація, професія богослов, модель професійного становлення.