ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Olga Kaminska Rivne Regional Institute of Postgraduate Education (ROIPPO) , Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Ключові слова:

інтернет-залежність, адикція, компульсивні симптоми, симптоми відмови, симптоми толерантності

Анотація

У статті проаналізовано специфіку виникнення інтернет-залежності в молоді з урахуванням різних факторів, що впливають на цей процес. Визначено актуальність проблеми інтернет-залежності через її швидке поширення. Розглянуто останні розвідки щодо вивчення цієї проблеми. Досліджено взаємозв’язок розвитку інтернет-залежності  з  місцем проживання  та рівнем  освіти індивіда. Виділено основні психологічні механізми, що впливають на процес виникнення та розвиток адикції. Ступінь адикції визначався залежно від того, проживають респонденти в обласних центрах, містах обласного підпорядкування, селищах міського типу чи селах. При проведенні дослідження використовувалась шкала інтернет-залежності (Чен), авторська методика дослідження інтернет-залежності за допомогою незавершених речень, методи спостереження та бесіди. Для під- твердження значущості виявлених відмінностей використовувався такий метод математичної статистики, як критерій узгодженості Пірсона. Аналіз отриманих даних за шкалами названих методик дав змогу здійснити різнобічне дослідження особливостей формування та прояву інтернет-залежності та психологічних механізмів, що впливають на розвиток адикції. При аналізі поширеності інтернет- залежності з урахуванням місця проживання досліджуваних було встановлено, що найбільше вона поширена серед осіб, що проживають в обласних центрах, а найменше – серед мешканців сіл. Обґрунтовано соціально-психологічні чинни- ки, що лежать в основі виявленої закономірності. Визначено, що така тенденція пояснюється специфікою побудови міжособистісних стосунків у великих містах та селах. Так, між жителями сіл виникає менша психологічна дистанція, оскільки зазвичай люди в селах знають один одного, між ними виникає певна система стосунків. При виявленні впливу рівня освіти особистості на процес виникнен- ня інтернет-залежності встановлено, що більшою мірою адикція притаманна особам з неповною середньою освітою, а меншою – особам з повною вищою. Висвітлено основні психологічні механізми, що впливають на процес розвитку адикції.

 

Біографія автора

  • автор Olga Kaminska, афіліація Rivne Regional Institute of Postgraduate Education (ROIPPO), Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки, психології та корекційної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

Завантаження

Опубліковано

2015-11-14

Номер

Розділ

Статті