ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ КЕРІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ ДО УПРАВЛІННЯ ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ
Abstract
У статті відображено результати дослідження особливостей розвитку мотиваційного компонента психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками. На основі аналізу наукових підходів мотиваційний компонент психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками розуміють сукупність переважальних потреб і ціннісних орієнтацій, які впливають на успішне здійснення процесу управління педагогічними працівниками. Виділено такі важливі складники мотиваційного компонента психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками: переважальні потреби керівників освітніх організацій при здійсненні процесу управління педагогічними працівниками; ціннісні орієнтації керівників освітніх організацій щодо успішного управління педагогічними працівниками. Кожна група переважальних потреб і ціннісних орієнтацій керівників освітніх організацій розкривається через певні рівні розвитку психологічної готовності даних керівників до управління педагогічними працівниками: «базовий», «ситуативно-стратегічний», «персоналізований». Представлено діагностичні методики для визначення особливостей розвитку складників мотиваційного компонента психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками. Визначено ступінь розвитку переважальних потреб і ціннісних орієнтацій у керівників освітніх організацій, які впливають на успішне управління педагогічними працівниками. Доведено, що більшість керівників освітніх організацій віддає перевагу задоволенню власних потреб і взаємодії з педагогічними працівниками через чіткий розподіл обов’язків і вчасний контроль за їх виконання. Керівники освітніх організацій, здійснюючи управлінську діяльність віддають перевагу самостійному встановленню цілей, завдань і термінів виконання означеної проблеми освітньої організації, орієнтовані на системність та послідовність у розв’язанні визначених питань. Приблизно третина опитаних керівників освітніх організацій більше орієнтована на адекватне сприйняття та розуміння педагогічних працівників. Визначено загальний рівень сформованості мотиваційного компонента психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками.
Ключові слова: керівники освітніх організацій, мотиваційний компонент психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками, потреби, ціннісні орієнтації.
Voznyuk A. V. Motivation Component Development of the Educational Insti- tution Heads’ Psychological Readiness to Teaching Staff Management. This research examines the motivational component development of psychological readi- ness of the heads in educational institutions to educational staff management. The motivational component of psychological readiness of the heads of educational insti- tutions to the management of educational staff on the basis of different scientific approaches analysis was conceptualized as dominant set of needs and value orienta- tions that influence the successful realization of management process of educational staff. Pivotal constituents of the motivational component of psychological readiness of the heads of educational institutions to the management of educational staff are highlighted, such as dominant needs of the principals of educational institutions at management of educational staff; value orientations of the principals regarding successful management of educational staff. Each group of prevailing needs and value orientations of the heads revealed through certain levels of psychological readiness of the heads to the management of educational staff, «base», «situational-strategic», «personalized.» Diagnostic methods for description features of motivatio- nal component of psychological disposition of the principals of educational institu- tions to the management of educational staff are presented. The level of development of prevailing needs and value orientations of the heads of educational institutions that have influence on the successful management of educational staff is defined. It is proved that the main majority of heads of educational institutions prefer to satisfy their own needs and interaction between educational staff through a clear division of responsibilities and timely monitoring of their fulfillment. Heads of educational institutions prefer the independent establishment of goals, objectives and deadlines of definite problem of educational organization which focused on systemic nature and sequence in solving identified issues. Approximately one third of the surveyed of the heads of educational institutions is oriented to adequate perception and understanding of the educational staff. The general level of creation of motivational component of psychological disposition of the heads of educational institutions to the management of educational staff is defined.
Keywords: heads of educational institutions, the motivational component of psychological readiness of the heads of educational institutions to the management of educational staff, needs, value orientations.
Вознюк А. В. Особенности развития мотивационного компонента психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическими работниками. В статье отражены результаты исследования особенностей развития мотивационного компонента психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическими работниками. На основе анализа научных подходов под мотивационным компонентом психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическими работниками понимается совокупность преобладающих потребностей и ценностных ориентаций, влияющих на успешное осуществление процесса управления педагогическими работниками. Выделены такие важные составляющие мотивационного компонента психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическими работниками: преобладающие потребности руководителей образовательных организаций при осуществлении процесса управления педагогическими работниками; ценностные ориентации руководителей образовательных организаций по успешному управлению педагогическими работниками. Каждая группа преобладающих потребностей и ценностных ориентаций руководителей образовательных организаций раскрывается через определенные уровни развития психологической готовности данных руководителей к управлению педагогическими работниками: «базовый», «ситуативно-стратегический», «персонализированный». Представлены диагностические методики для определения особенностей развития составляющих мотивационного компонента психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическим работникам. Определена степень развития преобладающих потребностей и ценностных ориентаций у руководителей образовательных организаций, влияющих на успешное управление педагогическими работниками. Доказано, что подавляющее большинство руководителей образовательных организаций предпочитают удовлетворению собственных потребностей и взаимодействия с педагогическими работниками через четкое распределение обязанностей и своевременный контроль за их исполнением. Руководители образовательных организаций, осуществляя управленческую деятельность, предпочитают самостоятельной установке целей, задач и сроков выполнения этой проблемы образовательной организации, ориентированные на системность и последовательность в решении определенных вопросов. Примерно треть опрошенных руководителей образовательных организаций больше ориентированы на адекватное восприятие и понимание педагогических работников. Определен общий уровень сформированности мотивационного компонента психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическими работниками.
Ключевые слова: руководители образовательных организаций, мотивационный компонент психологической готовности руководителей образовательных организаций к управлению педагогическими работниками, потребности, ценностные ориентации.